Hoe bereken ik hoeveel ik overhoud na betaling hypotheek?

Ik ben een fictieve berekening aan het maken hoe het zou zijn als ik een hypotheek zou hebben. De hypotheek heb ik obv mijn salaris berekent bij "De Hypotheker" evenals mijn maandlasten.

Hypotheek bedrag (15 jr): 150.000 EURO
Hypotheek maandlasten: 1.155 EURO (netto)
Hypotheek maandlasten: 957 EURO (bruto)

Zijn er dan nog andere regels/aftrekposten die ik hierop zou moeten toepassen waardoor ik kan berekenen hoeveel ik per maand kan uitgeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ga er van uit dat je dit doet via de website van de hypotheker. Dat is allemaal heel leuk, maar deze berekeningen kloppen geen hout van. Als je echt wilt weten wat je (verantwoord) kan lenen moet je langs gaan.

Er komen namelijk nog allemaal kosten bij (en af) die in die berekening niet terug komen.

Mijn man en ik kwamen er op uit dat wij met ons salaris €150.000 mochten lenen.
Uiteindelijk bleek dit €225.000 te zijn, maaaaaar omdat wij een studieschuld hebben en dit netjes hebben opgegeven i.v.m. de nationale hypotheekgarantie werd het uiteindelijke bedrag dat we verantwoord mochten lenen €200.000.

Wij gaan nu lenen €190.000, de maanlasten hiervan worden €761,- netto na hypotheekrente aftrek kosten van de verzekering zitten erbij in. (Overlijdensrisico, baanverlies dat soort dingen.)

Ik was zelf erg moedeloos geworden van die berekeningen op internet, daarmee konden wij dus mooi ons droomhuis niet kopen, en dan blijkt dit wel gewoon te kunnen.

Daarnaast hangt het ook nog van de rente af, hoe hoog dat die staat.
Laat je dus informeren op een gesprek als je het echt wilt weten, eerste gesprek is gratis.