Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag de tussenpersoon bemiddelingskosten + afluitprovisie in rekening brengen?

Ik ben in Januari 2012 bij de notaris gepasseerd. Ik heb hypotheek-bemiddelingskosten betaald + afsluitprovisie. Volgens mijn belastingadviseur mocht er bij mij geen afsluitprovisie in rekening worden gebracht omdat ik al hypotheek-bemiddelingskosten heb betaald. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het Ministerie van Financiën heeft bepaald dat er in Nederland vanaf 1 januari 2013 een verbod op het betalen van bemiddelingsprovisie voor complexe financiële producten, zoals hypotheken, van kracht is. Dit betekent dat consumenten vanaf dit moment direct gaan betalen voor financieel advies en bemiddeling bij financiële producten. Dit geldt voor het advies bij een onafhankelijke tussenpersoon én voor directe aanbieders.

Per 1-1-2012 is het verboden voor hypotheekadviseurs om provisie te krijgen via de bank. Dit in de kader van transparantie. Men moet vertellen aan de klant wat er voor hen precies wordt gedaan (in uren).

U heeft advies gevraagd in 2012. Toen was er nog een keuzemogelijkheid.
Klanten konden meestal de keus maken voor het betalen van advieskosten óf een afsluitprovisie voor hypotheekadvies. En advieskosten vragen én afsluitprovisie berekenen was mogelijk maar moest toegelicht kunnen worden - hoeveelheid werk, complexe aanvraag enzovoort.

Vanaf 2013 moeten alle hypotheekaanvragen voldoen aan de nieuwe regelgeving en betaalt de klant geen 1% afsluitprovisie meer over de lening.
(Lees meer...)
fisbel
11 jaar geleden
Het lijkt er inderdaad op dat U dubbel betaald heeft. Per 1-1-2013 zijn het overigens alleen nog maar advieskosten die in rekening gebracht mogen worden door de tussenpersoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding