Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat een hypotheek uit fictief geld?

Een beetje hierover werd al beantwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/economie/haalt-ecb-geld-banken-geld.305214 , maar:

Wanneer je een hypotheek afsluit, dan leent de bank dit als het goed is van de Europese Centrale Bank, en leent de bank het weer door aan jou.

Maar: wordt dat precieze hypotheekbedrag op dat moment door de ECB gedrukt, of op een andere manier gecreëerd? Of staat het bedrag toch voor echt geld dat al bestond voordat de bank de lening bij het ECB aanvroeg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet echt mijn vakgebied, en hoe het precies in Nederland gaat weet ik niet. Wat ik wel ken is deze film, die uitleg geeft over de economische crisis in Amerika. Hierin komt ook naar voren wat het gevolg is van het uitlenen van niet bestaand geld. Bronnen:
- http://www.youtube.com/watch?v=bx_LWm6_6tA

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij een hypotheek wordt er giraalgeld overgemaakt van de ene bank naar een andere of soms zelf de zelfde bank. Er ontstaat een nieuwe schuld bij de bank en er wordt er een afgelost en een deel is waarschijnlijk geld dat op iemands bankrekening komt te staan. Hiervoor hoeft dus geen geld gedrukt te worden het is alleen een vermeerdering van het girale geld. Banken mogen tot een bepaald bedrag per jaar giraal schapen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar gedrukt of niet, wordt er geld bij de ECB gecreëerd dat er eerst niet was, ter behoeve van de lening aan de bank?
ronron1212
11 jaar geleden
Ik schrijf toch giraal er hoeft geen geld te worden gedrukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bestond dat girale geld al, voordat de hypotheek werd aangevraagd? Zo niet, werd het dus gecreëerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding