Zijn advieskosten bij extra storing bankspaarrekening reeel?

Ik heb overlegd met mijn bank over de gevolgen van een extra storting op mijn bankspaarrekening. Dit overleg valt duidelijk onder het kopje nazorg en daar worden geen advieskosten voor gerekend. Maar hij geeft aan dat als ik dit daadwerkelijk wil gaan doen, er wel 2 uur a 125 euro wordt gerekend omdat dit een wijziging zou zijn.

Ik zie het niet als wijziging maar als gebruikmaking van de mogelijkheden van het product dat ik al heb afgesloten. Is dit een reeel standpunt of moet ik niet zo krenterig zijn en de goede man betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt me in deze situatie niet reëel om te betalen. De bank geeft aan dat het gegeven advies binnen de nazorg valt, en hier geen kosten voor berekend worden.

Ze kunnen deze kosten niet alsnog in rekening brengen als je daadwerkelijk een extra storting gaat doen. Voor het doen van een extra storting heb je geen advies (meer) nodig van de bank. Je kunt een extra storting immers zelf uitvoeren zonder tussenkomst van de bank.

De bank zou je ófwel de kosten voor het advies direct in rekening moeten brengen, óf je helemaal niets meer moeten rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik de antwoorden op de site van het verbond van verzekeraars bekijk, lijk jij met jouw standpunt licht in het voordeel te zijn. Het gaat om 'onderhoud' van een bestaand product en 'ze' hoeven er niets voor te doen. Als jij extra stort, wijzigt het 'product' zelf niet. Zou het gaan om een wijziging van het "product" zelf, dan kunnen er advieskosten in rekening gebracht worden. (Bijv. bij een hypotheek: verlenging looptijd, wijziging van de aflossingsvorm).

"2. Hoe zit het met financiële producten die ik vóór 1 januari 2013 heb afgesloten?

Het provisieverbod geldt alleen voor producten die u vanaf 1 januari 2013 aanschaft of waarover u zich laat adviseren. Er verandert dus niets voor bestaande complexe financiële producten. Als u bijvoorbeeld in 2009 een hypotheek heeft afgesloten op basis van provisie, dan blijft de financieel adviseur ook na inwerkingtreding van het provisieverbod zijn doorlopende provisie ontvangen. Dit wordt de eerbiedigende werking genoemd.

Let op: als uw persoonlijke situatie verandert, bijvoorbeeld als u gaat verhuizen of gaat trouwen, kan dat mogelijk wél gevolgen hebben voor bestaande producten. Vraag in dat geval bij uw financieel adviseur wat het betekent voor het advies dat u vóór 1 januari 2013 heeft gekregen."

"10. Wat verandert er voor bestaande ingewikkelde financiële producten, dus afgesloten voor 1 januari 2013, waar nog provisie over wordt betaald?

Uw financieel adviseur blijft over deze producten nog provisie ontvangen, maar daar horen volgens de wetgever ook werkzaamheden tegenover te staan. In de regel neemt een goede adviseur zelf contact met u op om te kijken of het gegeven advies nog steeds passend is. "