ik heb een doorlopend krediet van 40.000 kan ik dan een huis kopen?

dit naar aanleiding van een aanbod om ons huurhuis te kopen van de woningstichting

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Als de toatel kosten van de aanschaf van het huis gedekt kunnen worden door die 40.000 euro: JA

Toegevoegd na 31 seconden:
Het is niet de meest gunstige manier om een huis te kopen, maar dat was je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Nee en dit is ook het antwoord niet. Het gaat er niet om of die 40k voor de aankoop kan worden gebruikt, maar of er nog een hypotheek te krijgen is met zo'n schuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er staat toch nergens in de vraag hoeveel dat huis kost. wat als het om een strandhuisje van 40.000 gaat.
paulus811
11 jaar geleden
Monaliza, als je goed leest zie je dat het om een huurhuis gaat dat wordt aangeboden door de woningstichting. Dus niks strandhuisje.
Ja maar let op, de rente op een doorlopend krediet is meestal erg hoog. zo betaal je voor de lening van een huis 4 a 5% kan de rente voor een doorlopend krediet wel oplopen naar 10 of 12 % zou eerst bij je bank maar eens navraag doen wat het rente percentage is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Hoezo 'ja'? Zo vanzelfsprekend is het niet dat de bank dat antwoord geeft als je om een hypotheek komt vragen en je hebt een krediet van 40k.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er een krediet van 40k is, kan je daar toch over beschikken.
paulus811
11 jaar geleden
Ja, als je er nog geen cent van opgenomen hebt. Maar niemand neemt een doorlopend krediet om er vervolgens niets van op te nemen. En als het saldo nul is, dus krediet in afgelost, was de vraag niet gesteld.
Ga er in principe maar van uit van niet. De banken zijn op dit moment niet zo happig op het verkopen van hypotheken aan mensen met een schuld, dus zelfs als je zowel de hypotheek als de aflossing makkelijk kunt betalen, kunnen ze je zomaar weigeren als je niet eerst het krediet aflost.

Banken rekenen met een doorlopend krediet namelijk vrijwel altijd met een maandlast van 2% (van je totale doorlopend krediet) en brengen deze in mindering op je maximale leenkapaciteit. Een andere schuld betekent dus dat je minder dan je 'normale maximum' zou mogen lenen.

Steek dus in elk geval eerst je licht op bij een onafhankelijk hypotheekadviseur , voor je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Het is NIET de vraag of je inkomen voldoende is om beide schulden aan te gaan, maar of je huidige lening nog voldoende ruimte overlaat om een afdoende hypotheek af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraagsteller heeft het over een krediet van 40K. niet over een schuld van 40K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeh...wat is het verschil ? Het is toch geld dat je niet hebt maar wel uit kunt geven ? Maar vergis je niet ; voor de bank is het HELE doorlopend krediet de schuld, ook als je (nog) maar de helft of een kwart daarvan het opgenomen.
paulus811
11 jaar geleden
precies Marleen. Want wat vandaag is afgelost, kan morgen worden opgenomen. Dat is het vern..keratieve aan een doorlopend krediet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kan beschikken over een krediet van 40k en je neemt daar niets van op betaal je GEEN rente.
Als er een schuld is van 40k zal je best een flinke rente betalen.
paulus811
11 jaar geleden
Monaliza, dat klopt. Maar als er geen restschuld is of niets opgenomen zou de vraag niet gesteld zijn. Dan is het een kwestie van krediet opzeggen en hypotheek aanvragen.
Ligt eraan wat je verdient

Kun je bij de bank 3 ton lenen omdat je/jullie goed verdient/verdienen dan zal het kopen van een huis van 180.000 geen probleem zijn

Het is van een aantal factoren afhankelijk en is dus zonder alle informatie niet hier te beantwoorden

Ik zou als ik jouw was een onafhankelijk hypotheek adviseur inschakelen of een afspraak maken met je bank, die doen ook in hypotheken en kunnen je niks verplichten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet te beantwoorden zonder je inkomen te kennen, de prijs van het huis en wat de schuld momenteel is. Want die 40.000 is het maximum, waar het om gaat is wat er nog open staat. En ik snap dat je dit liever niet op GV zet, dus het enige advies is een bezoekje brengen aan een hypotheekadviseur. Mogelijk kun je de schuld op het krediet meefinancieren en daarmee in één keer aflossen. Dat kan alleen als de waarde van het huis min of meer de af te sluiten hypotheek dekt. De rente over dat deel van het krediet is niet aftrekbaar, maar de rente op een hypothecaire lening is vrijwel altijd lager.

In ieder geval daalt de maximale hypotheek enorm bij een dergelijk krediet, maar met een inkomen van 500.000/jaar krijg je vast en zeker een sigaar aangeboden van de bank. Maar dan had je dit krediet niet gehad vermoed ik.
11 jaar geleden
De belangrijkste factor is je inkomen. Heel heel heel globaal kun je er vanuit gaan dat je ongeveer 4 à 4,5 maal je bruto jaarinkomen kunt lenen. Iets gedetailleerder: er is een Gedragscode Consumptief Krediet. Die komt erop neer dan je 2% van het consumptief krediet moet meenemen als maandelijkse rente- en aflossingsverplichting. In jouw geval dus €800. Dit bedrag moet ook meegenomen worden in de bepaling van je maximale hypothecaire lening. Ook daar is een Gedragscode van toepassing. Google maar eens op Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Tenslotte is voor de geldgevende bank ook de waarde van het onderpand van belang. Door de bank genomen zijn geldverstrekkers bereid om 60 à 70% van de executiewaarde te financieren De waarde van de woning dus ook de executiewaarde kan vastgesteld worden door een makelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de betreffende bank en de regelingen rondom het krediet. Wanneer u een huis zal kopen voor bijvoorbeeld 80.000 zal er zeker mogelijkheden zijn. Vergeet niet dat de kosten koper en nog bij komt. Dit wordt vaak vergeten terwijl de kosten koper nog een serieus bedrag kan zijn. Maak daarom eens een berekening van de kosten koper wanneer je een huis ziet dat in aanmerking komt in combinatie met uw krediet.