Als je nu een huis koopt en daarvoor een hypotheek afsluit met als vorm banksparen, dan kan dat toch niet teruggedraaid of verandert worden in 2012?

Zoals het er nu naar uitziet verandert de regelgeveing hierover per 1 januari 2013. Met het banksparen zou je dan geen recht meer hebben op renteaftrek. Maar als je daarom dit jaar nog een huis koopt en een hypotheek met banksparen afsluit, dan kan de politiek toch niet over een tijdje beslissen dat je toch geen recht meer hebt op die aftrek? Dat zou een lasten verzwaring betekenen van honderden euro's per huishouden voor mensen met zo'n hypotheek.

(Vraag is ontstaan na een verwarrende uitspraak van iemand van de bank.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is niet onmogelijk om lopende regelingen te veranderen. Als dat wel zo zou zijn dan zou de Nederlandse wetgeving stil liggen.

Maar de overheid kan niet zo maar van de een op de andere dag besluiten dat de hypotheekrenteaftrek verdwijnt. Er is zoiets als rechtszekerheid: je moet er van op aan kunnen dat afspraken die je maakt nu en in de toekomst zekerheid hebben. Als er dus ingegrepen gaat worden in de regeling over de hypotheekrenteaftrek dan zal de wetgever voor goede overgangsregelingen moeten zorgen.

De bankmedewerker heeft dus in die zin gelijk: de regeling zal in de toekomst veranderen, maar op wat voor manier is nog niet duidelijk. Maar je kan ervan op aan dat het niet zomaar van de een op de andere dag honderden euro's meer zal gaan kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan maar te hopen. Waarschijnlijk zullen we een mooi polder model volgen, en zulke zaken met een schaal, in de loop der tijd aanpassen.
nee het kan terug verandered worden want de banken
willen over meer mogelijkheden bieden waardoor hun klanten bewust in voordeel zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De politiek kan 'gewoon' bij meerderheid van stemmen in de Tweede Kamer beslissen dat (bijv.) de aftrekbaarheid van de hypotheekrente, vanaf een bepaalde datum vervalt en daar is dan niets tegen te doen.

We moeten dus op het gezond verstand vertrouwen van onze volksvertegenwoordigers dat ze voorstellen m.b.t. verandering hierin goed bekijken.