recreatie woning aanschaffen en verhuren??

Ik zou in de eerste plaats om vrienden tehelpen een recreatie woning willen kopen op een park,wel zou ik hiervoor een hypotheek moeten afsluiten en wat huur moeten vragen voor de woning mijn vraag wat zijn de regels wat betreft financien???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoi! Ten eerste tof dat je iemand wilt helpen, dat is uniek tegenwoordig. Afhankelijk van de "aankoop" is het de vraag of je al een hypotheek KUNT krijgen op een recreatie woning / stacaravan. Als dit niet het geval is, zal dit een lening moeten gaan worden. Vergeet niet dat je op een recreatiepark ook kosten als "erfpacht" voor je kiezen krijgt en in de meeste gemeentes permanente bewoning niet is toegestaan maar ook dit verschilt per gemeente. * 1 bekijk eerst wát voor regels er gelden betreffende "waar de woning/caravan" staat. Ik woon zelf op de Veluwe in een klein dorp waar de bevolking in de zomer letterlijk vertienvoudigd is. (geen onzin verhaal, gebaseerd op cijfers). *1 Staan de "vrienden" ingeschreven als woningzoekende? * 2 Trek aan de bel bij de gemeentelijke instanties, "mag dit, kan dit?", hier zit een heel groot verschil in per gemeente namelijk. * 3 Deze informatie weet ik omdat een goede vriend van ondergetekende namelijk zelf een camping heeft. * 4 Stel dat je ruzie krijgt, hopelijk niet natuurlijk maar check 3x voordat je wat onderneemt waar je later spijt van krijgt. * 5 In dien de "vrienden" een postadres (bij jou bijvoorbeeld?) hebben is de kans van gezeur minder groot en de haalbaarheid groter. Let wel: Als je bijvoorbeeld subsidies krijgt en iemand anders op jouw adres laat inschrijven de kans aanwezig is dat dit als "jouw inkomen" wordt gerekend en jij dus geen huur/zorgtoeslag meer krijgt. * 6 Als de "huurder" aantoonbaar (weet niet exact het aantal weken maar geloof iets van 6 weken "niet thuis") het object als niet permanent bewoonbaar kan worden verklaard en je het dus kunt verhuren. Hoe het met leningen en hypotheken zit, zul je echt de "wie, wat, waar & voor hoe lang" moeten uitzoeken. Als je iets op het oog hebt, een stacaravan is "roerend goed", een stenen vakantiehuis niet. In mijn optiek zijn de stappen zo: Informeer over de inschrijving en neem contact op met de eigenaar van het park over hoe de regels daar ter plaatse zijn, ga dan naar de gemeente (meestal staat dat wel op de website van de desbetreffende gemeente onder "permanente bewoning") en bekijk vervolgens de mogelijkheden van financiën. Ik zal wel weer commentaar krijgen van mensen die het beter weten maar daar leer ik ook weer van en het is super dat mensen elkaar helpen. Mocht die 6 weken regel van toepassing zijn, ruil je toch 6 weken jouw stekkie in en ben je van al het gezeur af! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als enige aanvulling zou ik nog willen zeggen dat het niet helemaal klopt wanneer je zegt dat: "in de meeste gemeentes permanente bewoning niet is toegestaan maar ook dit verschilt per gemeente." voor zover ik weet zegt de wet dat permanente bewoning van recreatiewoningen nooit is toegestaan, er zijn echter wel een aantal gemeenten die gedogen dat het gebeurt, maar alleen voor bestaande gevallen. nieuwe gevallen worden niet meer toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt

Andere antwoorden (2)

Een vakantiewoning of recreatiewoning valt onder de vermogensrendementsheffing Box 3. Financieringsrente en kosten voor onderhoud etc. zijn niet aftrekbaar. De huuropbrengsten zijn onbelast.

Voor de belastingheffing in box 3 geldt dat u de WOZ-waarde van de recreatiewoning moet opgeven. U betaalt hierover effectief 1,2% inkomstenbelasting.

Een schuld / hypothecaire lening op de vakantiewoning vermindert de grondslag Box 3 waarover de belasting wordt berekend. Het is niet mogelijk om de betaalde hypotheekrente in aftrek te brengen op uw inkomen (Box 1).

Voorbeeld: recreatiewoning - WOZ waarde € 120.000. Lening: € 70.000 Te betalen Box 3 belasting: 1,2% van € 50.000 is € 600 (geen rekening houdend met vrijstelling en drempel schulden Box 3)

Sinds 1 januari 2010 geldt dat de grondslag voor de belastingheffing, de waarde waarvoor de vakantiewoning in box 3 moet worden opgenomen, is gebaseerd op de WOZ waarde. Deze WOZ waarde wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Let u er wel op dat u de woning voor privégebruik koopt. Anders wordt u door de Belastingdienst als ondernemer gezien. Zie de informatie in de Bron.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank jullie voor beide zeer snelle en bruikbare antwoorden en tips
Ga naast het bovenstaande na of je er permanent mag wonen via de bepalingen in de APV van betreffende gemeente. Dwz melden de bewoners bij de gemeente dat dit hun hoofdadres wordt.