Als ik mijn huis verkoop en ik koop voor dat geld twee kleinere appartementen, welke bijkomende kosten kan in dan zoal hebben (zie ook uitleg)?

Omdat mijn hart eigenlijk bij een andere stad ligt dan de stad waar ik woon en werk, ben ik al een tijdje aan het denken of het dan niet beter is dat ik verhuis.
Nu zie ik enorm op tegen pendelen, het is een superluxe om met mijn fiets te kunnen gaan werken. Zeker met de gang van zaken bij het treinverkeer in Vlaanderen (België) : dure en overvolle treinen, treinen te laat, treinen afgeschaft etc. De trein is op zich een leuk vervoermiddel maar de organisatie is beneden alles momenteel.
Eén van de overwegingen die ik al gemaakt heb ik om mijn huidige woonst in twee te verdelen. Ik bedoel : het huis te verkopen (ik denk dat ik er nog ongeveer 200000€ voor kan krijgen, maar heb ook nog een hypotheek lopen die gestart is in 2003 voor 20 jaar plus een bijkomende hypotheek voor verbouwingswerken die in dezelfde termijn afloopt).
En dan voor dat geld twee appartementen kopen : één in de stad waar ik woon en één in de stad waar ik werk.
Buiten verhuizen, behangen, schilderen, inrichten zijn er natuurlijk nog andere kosten aan verbonden die rechtstreeks voortvloeien uit deze transactie. Op welke kosten zou ik in dat geval o.a. moeten rekenen?

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe de huizenmarkt in Vlaanderen in elkaar zit, en wat daar de belastingconstructie is voor huisbezit ? In Nederland is het in elk geval zo dat je maar voor één woning de hypotheekrente kunt aftrekken. Voor de tweede woning moet je dus gewoon de volle mep neerleggen, en dat kan over de jaren een aardige kostenpost worden. Als dat in België niet het geval is, gaat dat nadeel natuurlijk niet op.

Daarnaast betaal je natuurlijk voor beide huizen de verzekeringen en vaste lasten. En, in het geval van appartementen, vaak ook niet onaanzienlijke servicekosten. Daarbij komt dat je voor een ton eigenlijk vrijwel nergens in Nederland nog een appartement kunt krijgen ; een garagebox is al een vrij loffelijk streven. Hoe de huizenprijzen in België zijn weet ik wederom niet, maar ook daar lijkt een ton me geen fortuin.

Het kan echter uiteindelijk best zijn dat je toch voordeliger uit bent dan met heen en weer reizen, en ach, wooncomfort mag ook best een prijskaartje hebben als je je het kunt veroorloven. En wellicht is één appartement kopen en een tweede huren ook een optie ? Overweeg in elk geval alle mogelijkheden.

Ik denk dat het geen kwaad kan je ook goed te laten voorlichten / voorrekenen door een financieel adviseur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
juist, die servicekosten. mn zus betaalt bijna 100 € per maand extra, zit wel provisie voor verwarming in.
in België mag je ook voor één woning aftrekken, maar dit staat zelfs ter discussie vanaf 2014 voor Vlaanderen alleszins. Dat is wat de miserie bij ons beleid : ze maken een beleidsmaatregel voor iedereen, de toplaag neemt er de hoogste hap uit en dan is het niet meer betaalbaar. Met andere woorden : als ze nu voor huizen met een hoog K.I; de aftrek schrappen, okee, maar voor sommige mensen is de teruggave van de belastingen geld om hun huis te kunnen renoveren.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
De servicekosten zijn al genoemd. Die maandelijkse kosten kunnen vrij hoog zijn. Ik zou daarom nooit meer een appartement kopen maar een tussenliggend huis. Dan ben je je eigen baas en heb je daar geen last van.

Verder moet je (in Nederland) rekenen op.
- Kosten voor gas licht en water. In elk geval de vasterechtkosten.
- Kosten voor kabel TV en internet.
- Gemeentelijke heffingen voor rioolrecht en afvalstoffen.
- Het huis waarin je niet woont wordt in box3 belast als vermogen.
-Waterschapheffing
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wat is een tussenliggend huis? een huis waar langs beide zijden een ander huis aangebouwd is, of...?
Brrr.. en dan die vermogensbelasting, ook niet aan gedacht :-(.
toch maar liever hier blijven wonen en af en toe naar die andere stad gaan denk ik. dat komt veel goedkoper uit. tenzij ik een gouden inval krijg...
Edraket
11 jaar geleden
Met een tussenliggendhuis bedoel ik inderdaad een huis waar langs beide zijden een ander huis is aangebouwd.
Een tussenwoning heet dat officieel.