Hoeveel hypotheekrenteaftrek krijgen wij?

wij hebben een huis gekocht. totale hypotheek is € 229.500 onze jaarinkomens zijn € 54.432 incl. vakantiegeld e.d.. Hoeveel hypotheekrenteaftrek krijgen wij dan per jaar? Ik ben niet goed met alle regeltjes van inkomsten e.d. (box 1 box3) maar zou graag een percentage krijgen.

Toegevoegd na 15 minuten:
hypotheek is 4,8% en hebben verder geen andere posten die wij kunnen aftrekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft jullie adviseur dat niet verteld? Wij hebben ook pas een huis gekocht en onze boekhouder heeft gezegd dat wij rond de 30% moesten rekenen. Wij hebben een huis van 103.500 met een bruto jaarinkomen van 29000 (1 loon).
gvrox
11 jaar geleden
Dat is zo niet te beantwoorden, het gaat om het rentebedrag dat je betaalt, dat haal je van je belastbaar inkomen af. Als je ook nog andere aftrekposten hebt dan heeft dat ook nog invloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat dat je adviseur goed voorrekenen. Vreemd dat je het niet weet, ik zou nooit uit zo'n gesprek gaan zonder dat je dat weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan toch gewoon een VT2012 programma downloaden van de belastingdienst en daar de gegevens invullen? Ik snap niet waar hier zo moeilijk over gedaan word? Als je daar gewoon je inkomsten en je betaalde rente invult komt je voorlopige teruggaaf gewoon zo eruit gerold.
fisbel
11 jaar geleden
Gast105802: jullie boekhouder is wel een erg voorzichtig mannetje. Als jullie bijv € 5000 rente betalen, EWFover € 103.500 is € 621 (0,6% - jaar 2012) is het rentepercentage 36,7%. Maar beter wat terugkrijgen dan bijbetalen natuurlijk. Gvros: rentebedrag is uitsluitend van invloed als daardoor net een grens van een belastingschijf overschreden wordt. Meestal is dat niet het geval, omdat inkomens tussen € 18.945 en € 56.491 (vrijwel) hetzelfde belastingpercentage hebben: 41,05% - schijf 2 en 42% - schijf 3 Haelenaar: VT2012 heet tegenwoordig VA2012. Maar verder volkomen gelijk hoor!

Antwoorden (1)

Rond de €5000,- we hebben vergelijkbare hypotheek :-)