hoeveel moet je verdienen om een hypotheek te krijgen op een huis van 270000 te kunnen kopen?

ervan uit gaande dat er weinig eigen geld is. en is het ook nog mogelijk dat ouders kunnen tekenen en garant staan of zoiets

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (4)

Een exacte berekening kan de bank je geven. Veel is dan ook afhankelijk van de gekozen hypotheekvorm. Bij mijn weten is het nog altijd mogelijk dat ouders garant staan. Echter zijn de laatste jaren de banken beduidend midner vrijgevig geworden, dus afhankelijk van de garantstelling van ouders zal je een behoorljik inkomen moeten hebben. Ik ben op dit moment niet thuis in de geldende tarieven, maar bij alle banken hebben op hun website wel een calculator staan waarbij er berekend wordt aan de hand van je salaris, hoeveel je kunt lenen. Let wel, dit is en grove indicatie. Voor detail moet je met de bank om tafel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een natte-vinger-richtlijn is dat een huis maximaal 3 bruto jaarsalarissen mag kosten. Dus voor een huis van 270.000 moet je rond de 90.000 per jaar verdienen.

Uiteraard is dat zonder mederekening van eigen geld, dat de hypotheek behoorlijk kan drukken.

Tegenwoordig is het inderdaad mogelijk dat er derden financieel borg voor je staan danwel meefinancieren. Een (onafhankelijke) hypotheekadviseur kan je hier alles - en meer - over vertellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het recente verleden werden er hypotheken verstrekt tot 4,5 keer het bruto-jaarsalaris, maar eigenlijk is dat - zeker in deze tijd - vragen om problemen, vooral als je daarbij uitgaat van twéé salarissen bij elkaar opgeteld. Je weet nooit wat de toekomst brengt, en ik heb schrijnende voorbeelden gezien van arbeidsongeschikte partners, overleden ingecalculeerde oppasoma's en niet voorziene ontslaggolven. Als het water je aan de lippen staat, kun je geen golfjes hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achjee, de tophypothekers moeten minnen - wat sneu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Marleen, check het antwoord na jou eerst eens? Ligt toch een heel stuk lager dat bruto loon. Waar komt dat door?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat er de laatste jaren onverantwoord hoge hypotheken zijn verstrekt. Dat is tegenwoordig een heel stuk lastiger.
En zoals ik al zei : het is maar een 'nattevingerrichtlijn' waar je ongeveer van uit moet gaan ; drie jaarsalarissen is wat je ongeveer ,gemiddeld, alle mogelijke uitzonderingen naar boven en beneden daar gelaten, verstandig en verantwoord kunt uitgeven aan een huis.
Maximaal is bij lange na niet altijd verstandig.
Om een woning te kunnen kopen van 270.000 euro, heb je een hypotheek nodig van ca. 286.200 euro.
De kosten koper komen er namelijk nog bij, en als het een nieuwbouwwoning koopt, zonder veel eigen vermogen, heb je waarschijnlijk een overbruggingshypotheek nodig om de rente tijdens de bouw te kunnen financieren.

Voor een goede berekening moet je uiteraard naar een adviseur of bank, maar volgens onderstaande bron, zou je een minimaal bruto jaarsalaris nodig hebben van ca. 62.000 euro.

http://www.hypotheekshop.nl/hypotheek-berekenen/maximale-hypotheek

Speel er maar eens mee !!!!

Toegevoegd na 1 uur:
Je ouders kunnen onder bepaalde voorwaarden garant staan, maar het is de vraag of je dat moet willen.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld, de overwaarde uit hun eigen woning doorlenen, of toezeggen de betalingen te doen op het moment dat jij het niet meer kunt.

Maar mocht er iets mis gaan in de toekomst, zadel je je ouders op met misschien wel de hele hypotheekschuld, en een eventuele andere woning voor je ouders, wordt ook veel moeilijker te financieren. dus daar zou ik heel goed over na denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel je kunt lenen kun je o.a. op sites als berekenhet.nl wel berekenen. Hiermee kun je ook inschatten hoeveel inkomen je nodig hebt voor genoemd bedrag (+10% kosten koper).

Ook speelt de hypotheekvorm mee en het feit of je een vast inkomen hebt en wat het hoogste inkomen is in geval van meer inkomens. Als je kredieten hebt (rood staan bij de bank is al genoeg) zal het bedrag een stuk lager zijn is het ook lastiger om een hypotheek te krijgen. Eigen middelen spelen ook mee, leeftijd, enz.
Dit verschilt natuurlijk ook per bank.

Maar belangrijker nog:
Bij het kopen van een woning en de bijbehorende hypotheek moet je nooit uitgaan van hoeveel je maximaal kunt lenen, maar wat je per maand kunt (en wilt) betalen aan je hypotheek. Hierbij is het verstandig om er op te letten dat je de bruto maandlasten op lange termijn eventueel ook kunt dragen (ivm mogelijke beperking hypotheekrenteaftrek). A.h.v. dit maandbedrag kun je een verantwoord hypotheek bedrag berekenen en de maximale koopsom berekenen.

Een goede hypotheekadviseur zou altijd a.h. maximale maandlasten moeten rekenen en niet op basis van maximale hypotheek.

Ik kan mij verder niet voorstellen dat verantwoord is een hypotheek aan te gaan waarbij ouders garant staan, afgezien van het feit dat dit tegenwoordig behoorlijk lastig kan zijn om dit te regelen, maar dit zijn keuzes die je het beste met een (onafhankelijke) hypotheekadviseur kunt bespreken.