we zijn ondertussen 5 jaar verder met de hypotheek, die 5 jaar vast stond, krijg ik dan een gesprek bij de ing bank?

Ik heb de vraag eerder gesteld. ik heb 5 jaar lang netjes betaald maar nu is mijn salaris gedaald. in augustus staat het 5 jaar vast.
Moet ik altijd op gesprek komen of word de rente gewoon veranderd na 5 jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn bank word ik regelmatig uitgenodigd voor een gesprek; ben in 8 jaar tijd al drie keer voor een gesprek geweest. Bij elke -mogelijke- wijziging nemen ze contact met me op. Ze stellen prijs op persoonlijk contact en ik ook. Maar dit is een RABObank, weet niet hoe dat gaat bij ING.

Antwoorden (3)

Je krijgt automatisch een offerte voor de volgende periode, met een nieuw rentepercentage. Mocht je iets willen wijzigen, dan moet je zelf even een afspraak maken voor een gesprek.
12 jaar geleden
Je krijgt een offerte voor een nieuwe termijn thuisgestuurd. De neiging bij banken is dat ze die offerte zo laat sturen dat je niet meer naar een ander toekan.
Dus zit ze een beetje op de huid om de aanbieding eerder en zo tijdig mogelijk te ontvangen. Zien ze gelijk dat je wakker bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor je hoeft niet op gesprek te komen. Je krijgt ongeveer 1 maand voor het vervallen van de rentevaste periode een brief met een voorstel.

Dit is een standaard rente en een hogere rente dan wanneer je een rente krijgt bij een nieuwe hypotheek. De rente bij verlenging is namelijk altijd hoger dan bij het afsluiten van een hypotheek. Dit is niet leuk maar wel gebruikelijk.
Ik zou altijd proberen om daar wat af te krijgen, meestal zit daar nog wel wat rek in namelijk.
Situaties zijn veranderd, je inkomen is misschien hoger, het pand is meer waard, etc. Het risico kan daardoor verkleind zijn voor de ING dus kunnen ze de risico opslag best wat voor je verlagen.

Advies is: verleng niet zomaar, probeer er wat vanaf te halen.