Waarom kun je gezamelijk een hypotheek afsluiten, vervolgens niet meer betalenen kan de niet betalende persoon niet aangepakt worden?

ik heb samen met mijn zus een huis gekocht, na 9 maanden vertrok zij met een vriendje die zij net 2 maanden kende.
Nu betaalt zij haar deel niet meer . over 2 weken gaat de bank beslag leggen. Volgens advocaten heeft het geen zin om een kort geding aan tespannen want zij staat in haar recht. dat betekent een executieverkoop en een hele grote schuld.

Toegevoegd na 19 minuten:
De hypotheek staat op beide namen, we zijn beide voor 100% aansprakelijk.

Toegevoegd na 6 uur:
Het huis is eigendom van de bank, maar op de officiele notariele eigendomsakte staan beide namen, ook bij het kadaster staan wij beiden als eigenaar, maar dan heel vreemd, allebei voor 50%.
Er wordt duidelijk met 2 maten gemeten en ik vind dat dit soort contructies verboden zouden moeten worden.

Door waanideeen van de een is de ander de dupe.
Maar zijn er naast de uitleg nog ideeen die ik zou kunnen uitproberen? ik heb al contact gehad met de NHG en ben nog niet toegekomen aan andere instanties.
Zijn er instanties die helpen bij dit soort zaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de hypotheek op jullie beiden afgesloten? Zijn jullie beiden eigenaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat het huis ook op 2 namen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de hypotheek zijn jullie allebei verantwoordelijk, dus voor 100%. Zo werkt het over het algemeen bij leningen die je samen afsluit. Het eigendom van het huis zelf is wel 50-50 verdeeld, omdat anders de één de ander het huis uit zou kunnen gooien zonder daarvoor de ander te hoeven compenseren. Hierbij wordt ook gedacht aan scheidingen van getrouwde stellen (meest gebruikelijk als twee mensen samen een huis bezitten). Zelfs al ben je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, als je het huis samen bezit, zal de partner die het blijft bewonen de partner die weggaat uit moeten kopen. Anders zou de partner die blijft kunnen zeggen "het is 100% van mij, dus ik hoef niets te vergoeden.

Het beste antwoord

In feite wordt je zus aangepakt: ook zij raakt het eigendom van het huis kwijt. Schrale troost, omdat zij niet degene is die het dak boven haar hoofd kwijtraakt.

Voor de hypotheekverstrekker maakt het niet uit wie er in gebreke blijft met betalen. Als er niet (genoeg) betaald wordt, wordt het onderpand van de lening (in dit geval het huis) opgeëist. Een hypotheekverstrekker is nou eenmaal geen liefdadige instantie.

En dan komt de enorme restschuld. Daar zijn jullie als het goed is, net als voor de oorspronkelijke hypotheek, beiden 100% aansprakelijk voor. Dus niet jij voor 50% en zij voor 50%, maar allebei 100%. Wat dat in de praktijk betekent: er wordt geplukt van de kip die de meeste veren los zal laten. Als ze hun geld gemakkelijker van jou denken te kunnen krijgen dan van je zus, dan komen ze bij jou aankloppen. En dat mag, je hebt immers getekend voor 100% aansprakelijkheid.

Nee, dit is niet rechtvaardig, verre van. Maar ik kan het helaas niet mooier maken dan het is. Het waarom van dit alles is hartverscheurend simpel: omdat dit werkt voor hypotheekverstrekkers om het geld dat ze jullie samen geleend hebben, terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig kort en duidelijk uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is heel duidelijk en jammer genoeg voor mij heel duur.
Er zit weinig anders op dan contact opnemen met de NHG om hen om raad te vragen Bedankt

Andere antwoorden (2)

Bovenstaande antwoord is helemaal correct. Als je dus nog wat geld bij je zus wilt losputeren dan zal je een procedure te haar moeten beginnen. Op korte termijn heb je daar dus niets aan.

Overigens vind ik het diep triest dat het op deze manier verloopt. Dit zal de familiebetrekking geen goed doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou in dit geval zo snel mogelijk proberen een betalingsregeling te treffen met de betroffen hypotheeknemer om zo te proberen om zonder restschuld uit dit probleem te komen,tegerlijkertijd je zus toch aanschrijven laten door een jurist waarbij je aangeeft dat zij haar verplichtingen dient na te komen en dat eventuele gevolgen op haar verhaald zullen worden. Ze zal nu wel in haar recht staan, maar dat sta jij ook en ze zal ook op moeten draaaien voor de gevolgen van haar daad. De hypotheeknemer zal in ieder geval proberen om bij beiden de restschuld terug te krijgen,als het bij de een niet lukt dan ook bij de ander.