Stel: je hebt een eigen huis met een hypotheek, en een baan je raakt gedetineerd. Zie vervolg?

een vrouw die parttime werkt, en een dochter, en je doet iets vreselijks stoms en ke moet een jaar naar de gevangenis. Je raakt je baan dus kwijt, en je krijgt (denk ik) ook geen uitkering, je kunt immers niet solliciteren. want je zit vast. Wie betaald dan de hypotheek en de vaste lasten? je vrouw kan dat niet, want die werkt part-time, word zij het huis uitgezet?

Toegevoegd na 27 minuten:
Het gaat me niet om de vrouw die ook fulltime kan werken, dat is de quest niet. Ik zou willen weten wie de vrouw en het kind beschermt, welke organisatie er voor zorgt dat ze het huis niet worden uitgezet. Wie betaald de verzekeringspremie voor de gedetineerde? Wat ontvangt zo iemand als uitkering? Gewoon 70% van het laatst verdiende? Of bijstand?

Toegevoegd na 1 uur:
Goede antwoorden tot nu toe, maar op een item nog geen antwoord. Heeft zo iemand ook recht op een uitkering? want die kan ook wel jaren de premies hebben betaald, Hij had immers een baan en een hypotheek. Dus toch ook recht op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop van harte dat het een hypothetische kwestie is.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja absoluut! Wij zaten er vanochtend ineens over te praten. Hoe dat in Nederland geregeld was, en wie hiervoor moet opdraaien.

Het beste antwoord

Heeft niks met gedetineerd zijn te maken. Als jij langer dan een bepaalde tijd je rente niet betaalt (geldt overigens ook bij huur) dan kan de hypotheekverstrekker, na toestemming van de rechter (formaliteit) het huis openbaar verkopen en de bewoner op straat zetten. Of daar kinderen of babies bij zijn doet niet ter zaken. Je kunt het als bewoner wel even proberen te rekken, maar je gaat eruit. In tegenstelling tot wat men in het algemeen denkt geldt er geen enkele bewonersbescherming!! (Er zijn zelfs advocaten die dit niet eens weten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is logisch, wie niet betaald heeft een probleem. Maar een sjieke gedetineerde heeft geen recht op uitkering, dus zijn vrouw moet werken om de hypo te betalen. maar een werkeloze gedetineerde krijgt wel een bijstand om zijn vrouw te onderhouden? en die krijgt dus meer huurtoeslag omdat ze alleenstaand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgt een werkloze gedetineerde bijstand?
Ik denk het niet.
De vrouw die niet vastzit krijgt bijstand en huurtoeslag, maar daar heeft die dure vrouw ook recht op, als ze kleiner gaat wonen, weinig of niks verdient en geen kapitaal meer heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hadden het over een eigen huis. Als je de hypotheekrente niet betaalt, wordt ik dacht na een half jaar of zo het huis verkocht en heeft de bewoner geen enkel recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best wel sneu, voor de vrouw in deze hypothetische kwestie. Want zelfs al gaat ze fulltime werken, kan ze nog de hypotheek niet betalen.
Gaat je man de bak in voor fraude bv, wordt jij je huis uitgezet, je kinderen en jij staan op straat, terwijl de veroorzaker wel onderdak heeft :-)

Andere antwoorden (3)

Als zij niet betaald zal de bank het huis verkopen op de markt de rest schuld die dan overblijft zal ze als nog moeten betalen aan de bank.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het kind zal worden opgevangen door jeugdzorg. Het huis wordt verkocht. Dat is gewoon normaal een gevangen kost ons al honderden euro's per dag. Niemand beschermd haar rechten alleen haar advocaat dat ze een eerlijk proces krijgt. Dat is het en de rest is dan jammer voor haar. Moet je maar niet crimineel worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Antwoord nee dus lees deze link
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/straffen/uitkering-vervalt-bij-detentie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geloof ik niet. Wat krijgt een gedetineerde dan als "salaris/inkomen" Ik mag aannemen dat hij/zij dan ook een soort uitkering krijgt? of gewoon niets? Maar hoe zit dat dan met de ziektenkostenverzekering? Worden de vrouw en kinderen dan uit huis gezet? nee toch?
ronron1212
12 jaar geleden
Iemand met een kind die gewoon werkt en niet kan betalen gaat ook uit haar huis geen betaling op de hypotheek is verkoop.
Rieneke1
12 jaar geleden
kriz, je kan in de gevangenis zo'n 12 euro per week verdienen, voor bijv. belkosten.
je krijgt geen uitkering.
ik vrees dat ronron gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook bang dat als zij de lasten niet meer kan betalen uit huis wordt gezet. Een gedetineerde krijg namelijk geen uitkering.
Misschien dat ze full time kan gaan werken om zo de lasten te kunnen betalen of aardige familie die bij wil bijdragen of lenen voor de lasten.
De gedetineerde krijgt niets, die kost al een heleboel geld per dag aan de staat om hem onderdak te verlenen. Je kunt in de gevangenis voor een paar euro per dag werken zodat je zelf wat geld hebt om uit te geven en je familie kan geld op een rekening storten daar waar je dan gebruik van kan maken. Pas vanaf dat je weer vrij komt heb je weer recht op een inkomen. Een uitkering is er omdat je recht hebt op een dak boven je hoofd en kunt eten. Jij hebt in principe dus al onderdak en te eten dat wordt bekostigd door de staat. De vrouw en kinderen worden absoluut het huis uit gezet als er niet betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met jullie eens, maar stel dat je en hoog inkomen hebt en dus hoge lasten, en je vrouw en kinderen hebben niks te maken met het feit dat je gevangen zit. Krijg je dan ook niet de 70% WW uitkering? Of in ieder geval iets van bijstand? Stel dat het huis niet verkocht raakt, en manlief zit gedetineerd. Is de "onschuldige"vrouw en haar/zijn kinderen dan de dupe?
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, die zijn de dupe.
ik ben er niet in thuis gelukkig, maar ik vermoed dat het huis dan per opbod verkocht wordt, en het gezin met de restschuld blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de overheid ziet jou als verantwoordelijk voor je gezin. Als jij dus de fout in gaat gaan zij dat niet voor je oplossen en zullen de vrouw en kinderen er onder lijden. Met een beetje geluk kunnen ze dan een urgentie bewijs krijgen om zo sneller in aanmerking te komen voor een huurhuis. Zodra jij vast zit vervalt alle recht op een uitkering en gaan ze ook je gezin niet onderhouden als je vrouw al geld verdient. Ze zullen haar hooguit aanvullen tot het minimum loon als blijkt dat ze daar onder zit met haar inkomen. Een gevangene kost ongeveer 180 euro per dag dus je kunt wel nagaan wat de overheid al kwijt is aan een gedetineerde. Die gaan zeker de problemen niet voor je oplossen waar je zelf verantwoordelijk voor bent geweest. Daar had je van te voren dan maar aan moeten denken is hun visie.
Een jaar naar de gevangenis in Nederland: daar moet je hier toch iets behoorlijk stoms voor doen. Volgens mij dus iets dat veel verder gaat dan alleen maar iets stoms.

geen uitkering:
WW krijg je als je buiten je eigen schuld om zonder werk komt te zitten. Ontslag nemen en een jaartje van de WW genieten kan ook niet. (1 jaar vastzitten is eigen schuld)
Uitkering krijg je alleen als je wel wil en kan werken, dat wordt lastig als je vastzit. (door je eigen schuld)

Een oplossing voor de vrouw:
Het huis verhuren, daarvan de kosten betalen en zo goedkoop mogelijk gaan huren. (of bij haar zus gaan wonen)

Maar waarom zouden ze het huis niet uitgezet mogen worden? Waarom zouden ze recht hebben op bescherming?
Als het zover komt krijgen ze zeer waarschijnlijk urgentie op een sociale huurwoning. En is dat dan eerlijk? (velen wachten al jaren)