Kan je een aantekening recht laten aanbrengen bij het kadaster? Bijvoorbeeld een familielening?

De familie lening hoef je niet via notaris te laten lopen
kan je wel een aantekening laten maken zodat in bijzondere gevallen de familie rechten kan uitoefenen als er niet betaald wordt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Nee, leningen worden niet geregistreerd bij het kadaster. Behalve hypotheken.
Boven de grond registreert het Kadaster gegevens van woningen, schepen, luchtvaartuigen, percelen en wegen. Onder de grond netwerken van kabels en leidingen.
.
Notarissen.nl:
Leent u het geld voor de aankoop van een huis niet bij een bank maar bijvoorbeeld bij familie, dan is ook een hypotheekakte mogelijk. Die akte kan ook, net als bij een bank, worden ingeschreven in het kadaster. Een zelf opgestelde geldleningsovereenkomst kan ook gebruikt worden om de afspraken vast te leggen, maar deze kan niet bij het Kadaster worden ingeschreven, zodat er minder zekerheid wordt verkregen voor de terugbetaling van de geldlening. Het huis is dan immers officieel bezien vrij van hypotheek en het huis zou kunnen worden overgedragen zonder dat de schuldeiser het weet. De lening is namelijk niet in het kadaster zichtbaar.
.
Zorg dat de rente die je betaalt bij een onderhandse lening marktconform is. Dat betekent dat de rente niet teveel mag afwijken van de rente die gemiddeld in de markt gevraagd wordt voor soortgelijke leenbedragen. Doe je dat niet en is de overeengekomen rente te laag, dan ziet de Belastingdienst het te weinig in rekening gebrachte percentage van de onderhandse lening als een schenking. Degene die het geld uitleent betaalt dan schenkbelasting. Tenzij het bedrag onder de heffingsvrije schenkingsgrens blijft.
Correctie: de ontvanger moet natuurlijk schenkbelasting betalen als het bedrag boven de schenkingsvrijstelling uitkomt.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Als je zelf een lening onderhands afsluit maar daar wel een hypotheekakte via de notaris laat opmaken, zal deze dan niet in het kadaster te vinden zijn?
Is het trouwens niet de degene die het geld leent juist schenkbelasting moet betalen. Immers dat is toch degene die te lage rente betaald en dus een voordeel heeft. Klopt je bron niet of zit ik ernaast
SimonV
4 jaar geleden
Zoals in het antwoord beschreven, zal de hypotheekakte in het kadaster te vinden zijn. Bedankt voor je opmerking, over het hoofd gezien: de ontvanger betaalt natuurlijk schenkbelasting.
Dezelfde site zegt het op een andere plaats wel goed.