Kan ik een eerste hypotheek krijgen met beleggingen als onderpand?

Ik ben aan het oriënteren om een huis te kopen, ik heb een mooie spaarpot opgebouwd via beleggingen waar ik elke maand een vastbedrag uit krijg.
Kan dit ook als onderpand dienen voor een hypotheek?
Want ik heb van een vriend gehoord dat hij geen hypotheek kreeg, omdat hij net als mij ook geen tienduizenden euro's aan spaargeld op zijn spaarrekening had.
En dat vond ik eigenlijk raar, daarom wil ik deze vraag hier stellen.
Want ik heb ook al gegoogeld maar kom er niet echt verder mee.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (1)

Je kunt geen hypotheek krijgen met beleggingen als onderpand. Voor een hypotheek is het huis het onderpand.
Voor het berekenen van de maximale hypotheek wordt wel gekeken naar het eigen vermogen, waaronder beleggingen.

De maximale hypotheek wordt onder meer bepaald door:
• Uw (gezamenlijk) inkomen.
In principe tellen hiervoor alle vaste inkomsten mee.
• De hoogte van de hypotheekrente.
• Uit deze twee worden de woonlasten berekend die u verantwoord kunt betalen.
• De marktwaarde van uw woning: de hypotheek mag niet hoger zijn dan 104% van de marktwaarde van de woning.
• Als u een consumptief krediet heeft, bijvoorbeeld een doorlopend krediet, credit card of persoonlijke lening , wordt 2% van de kredietlimiet of de lening in aanmerking genomen als financiële lasten per maand.

Plus het eigen vermogen. Dit vermogen kan soms het verschil uitmaken tussen wel of geen hypotheek krijgen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Als je bedoelt of de inkomsten uit beleggingen meetellen bij je inkomen, dan is het antwoord helaas: nee. Morgen zouden deze inkomsten opeens flink kunnen dalen (door een beurscrash bijvoorbeeld). Of je zou je beleggingen kunnen verkopen om een wereldreis te gaan maken. Dit is geen stabiele inkomstenbron.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je dankzij je beleggingen voor een hypotheek in aanmerking komt, zul je deze moeten verkopen om met de opbrengst een deel van het huis te financieren.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je informatie.
Dus als ik bijvoorbeeld een lager inkomen zou hebben met een aanvulling uit beleggingen.
Dan zou er misschien toch nog mogelijkheden zijn om een bepaald huis te kopen.
SimonV
8 jaar geleden
Nee, dan dus helaas niet.
Aanvulling uit beleggingen is geen stabiele inkomstenbron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg een vast bedrag per maand eruit, dat elke maand vast is tot een bepaalde looptijd.
Dus het is eigenlijk wel stabiel met een vastbedrag per maand, alleen als het bedrijf failliet zou gaan dan ben je wel een stukje kwijt.
Dit potje heb ik dus opgebouwd om financieel sterker te kunnen staan, omdat ik dan elke maand wat extra's eruit haal en als ik het niet opmaak weer kan herinvesteren.
Want een stabiele inkomstenbron heb je tegenwoordig ook niet meer 100% in loondienst.
Iedereen komt wel eens een ontslag tegen.
SimonV
8 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk.
Maar voor de hypotheekverstrekker geldt alleen als inkomen wat je voor de belasting in box 1 opgeeft.
Misschien houden ze bij twijfel wel rekening met je beleggingsinkomsten, maar het kan ook zijn dat ze je vragen je beleggingen te verkopen en hiermee een deel van het huis te financieren.