Is het mogelijk naast een bestaande hypotheek een tweede hypotheek te krijgen?

Ik denk na over een investering in een huis wat ik wil opknappen en doorverkopen. Hiervoor heb ik extra financiering nodig. Wat zijn mijn opties als ik naar de bank ga. Is een tweede hypotheek mogelijk op het moment dat ik genoeg ruimte per maand over heb? of moet ik met meer rekening houden bij een tweede hypotheek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Een tweede hypotheek is in principe niets anders dan een extra lening op hetzelfde pand (bijvoorbeeld een huis). Via de overwaarde van je huis kun je naast de bestaande (1e) hypotheek nog een 2e hypotheek afsluiten. Gebruik je deze voor verbetering of onderhoud van je eigen woning dan zijn de rente en kosten fiscaal aftrekbaar.

Het is niet verplicht om je tweede hypotheek bij dezelfde hypotheekverstrekker af te sluiten, maar dit is in de regel wel het voordeligst. Het aangaan van een tweede hypotheek is niet kostenloos. Je moet onder meer afsluitkosten, taxatiekosten en notariskosten betalen. Een tweede hypotheek is niet bedoeld voor kleine leningen, maar voor grotere bedragen.

Als je naar de notaris gaat voor het afsluiten van je eerste hypotheek kan het verstandig zijn om een hogere inschrijving te doen. Mocht je namelijk ooit een tweede hypotheek willen dan hoef je niet nogmaals naar de notaris. De hogere inschrijving kan dus te zijner tijd en geld besparen.

Voordelen:
Gebruik je de tweede hypotheek voor bijvoorbeeld een verbouwing van je eigen woning dan is de rente fiscaal aftrekbaar.
De rente is lager dan een doorlopend krediet of persoonlijke lening, omdat de geldverstrekker de woning als 'onderpand' heeft.
Je kunt de overwaarde opnemen om het leven aangenamer te maken.

Nadelen:
Afsluiten van een tweede hypotheek kost tijd en geld.
Looptijd in principe 30 jaar en ooit moet er afgelost worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan je terugbetalingscapaciteit (hoeveeel je verdient en welke verplichting heb je), of er voldoende overwaarde is.
Tweede hypotheek is risicovoller voor de geldgever/hypotheeknemer omdat de geldgever die de eerste hypothecaire lening heeft afgesloten gunstiger voorwaarden heeft dan de eerste geldgever.
Het beste kun je de hypotheek verhogen bij dezelfde bank als je de eerste hypotheek hebt afgesloten