Wie heeft tips met betrekking tot het onderhandelen over de prijs van een huis?

Vanuit de kopende partij gezien

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aankoopmakelaar inschakelen! Je kent een goeie ;-)

Antwoorden (5)

alle kleine gebreken noteren en uitzoeken wat het gaat kosten als je dat moet laten repareren. Dit aangeven bij de verkopende partij en dat bedrag als korting bedingen. Let wel! hou het in het redelijke anders sluiten ze de onderhandelingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon flink onder de vraagprijs gaan zitten. Als de verkopende partij het huis snel kwijt moet, dan zullen ze met een tegenbod komen. Probeer zo lang mogelijk vast te houden aan je eigen prijs. Het is niets anders dan een spelletje. Stukje bluffen hoort erbij.

Zo hebben wij ons huis ooit gekocht ver beneden de vraagprijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Bepaal vantevoren hoeveel je maximaal aan het huis wilt betalen, exclusief bijkomende kosten (Hou bij je budget dus al rekening met extra kosten (Makelaar, verbouwing ed).

Is dit meer dan 90% van de vraagprijs? Ga in onderhandeling

Doe een bod wat reeel is tov de vraagprijs. Op 80% vd vraagprijs zitten heeft alleen kans als je een huis hebt wat al lang te koop staat. Echter, 10% lager bieden is zeer reeel.

Ga niet over de telefoon heen en weer bieden. Na hun tegenbod kan je al zien of het ergens komt. Doe hierna een tweede bod. Je 3e bod doe je als zijnde het definitieve laatste bod. Hier ga je zitten op de maximale prijs die je wilt betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh: Als er een verkopende makelaar is: De makelaar bepaald niet dat een bod te laag is. De verkopende partij doet dat. Laat de makelaar dus altijd contact opnemen met de verkopende partij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer of de vraagprijs redelijk is dit kan je doen door gelijkwaardige woningen in die regio te vergelijken. Op extra's zoals een nieuwe CV een leuke badkamer mooi toilet is voor jou geen excuus het gaat om het huis die extra aangeboden dingen neem je er gewoon bij want jij zit niet op die luxe badkamer te wachten dus bekijk alleen het huis de wijk en wat je mogelijkheden zijn voor evt. een verbouwing. Tip een goed opgepoetst huis heeft dingen die verborgen moeten zijn. en kijk daarom eens bij de buren of praat eens even op zaterdag met mensen uit de straat. Zij wonen er en weten de gebreken van dat type. Als slot vraag je of er misschien iets te koop staat.
Bied in elk geval onder de vraag prijs. Let goed op dat je weet wat je maximaal te besteden hebt. ga er niet overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie heeft gelijk, maar dat is vanuit gezichtspunt van de koper, van de verkoper gezien een hoge prijs inzetten, en tegen de makelaar zeggen waarvoor het wegkan. Hij zal dan het spel meespelen en tegen de kopers zeggen dat hier iets te verdienen valt: Het huis is ver boven jullie budget, maar ik weet dat de kopers een lager bod zullen accepteren, dus je kunt het proberen....

Toegevoegd na 3 minuten:
Vanuit de kopende partij: nogmaals Loenie heeft gelijk, eerst een shot voor de boeg, doe net alsof je op meerdere huizen aan het bieden bent, laat niet merken dat het het enige huis is wat je interesseert, zeg: we zijn op meerdere huizen aan het bieden en kijken wie er hapt, je kunt dan altijd nog een paar keer omhoog, een truck is om het "verschil te delen" maar je doet dat altijd als jij aan zet bet (na een tegenbod) het verschil wordt dan gedeeld, maar wel JOU kant op... :-)