Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als een verhuurder de punten niet correct aangeeft?

Bijvoorbeeld doordat verhuurder wijzigingen heeft aangebracht in de indeling van de woning en/of in de afmetingen van de kamers en/of de grondoppervlakte met een kwart verminderd heeft ten nadele van huurder, zonder dat verhuurder deze veranderingen ooit op papier in diens eigen administratie en bij het Kadaster noch BAG-register gemeente correct heeft doorgegeven? Had ik deze incorrecte situatie als huurder toentertijd zélf dan al hebben moeten ontdekken / eerst onderzoeken en goed checken? Of mag ik erop vertrouwen, dat de verhuurder - in dit geval sociale verhuur en woningbouwcorporatie - dit soort ingewikkelde en financieel van gevolg ten nadele van ons als onwetende onervaren en ondeskundige sociale huurders zijn
niet correct gedaan zijnde op de hoogte van moeten zijn geweest? Is dat soort voorkennis voor verantwoording huurder of verhuurder? Nu heb ik per toeval notabene vanwege mijn eigen wanhoopsgevoel en dankzij het gegeven dat ik zelf gelukkig wél tamelijk intelligent en handig met uitzoeken en complexe teksten goed begrijpen en analyseren ben. Maar mijn verhuurder weigert mij geld of grond terug te geven. Dus dat lijkt mij niet helemaal okee: omdat de oppervlakten op papier veel te hoog zijn doorgegeven vanuit woningbouw aan Kadaster: daardoor zijn mijn woningpuntentotaal, wozbeschikking, belastingen, aanvangsthuur, eerdere huurverhogingen veel te hoog, dus huidige huur is om die reden daarom nog meer versneld teveel verhoogd. Er is grond, maar dat weigeren ze mij

5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
hoe weet jij dat dat niet is door gegeven en dat het niet klopt allemaal?
Oma
5 maanden geleden
Dat is eenvoudig na te meten met een meetlint en dan nader te berekenen met de hiervoor geldende nen-normering om die resultaten vervolgens te vergelijken met de gegevens op internet voor mijn adres, die het Kadaster van mijn verhuurder doorgegeven heeft gekregen en op grond waarvan de overheid vervolgens jaarlijks de WOZ en belastingen voor dit adres bepaalt. Waarom twijfel ik niet of dit per ongeluk vergeten of niet zo door de woningbouw gedaan is? Omdat we inmiddels een jaar verder zijn em de verhuurder nog steeds niks heeft gedaan om deze kromme situatie correct te maken. Dat is toch van twee walletjes blijven snoepen van verhuurder?
Oma
5 maanden geleden
Voor alle duidelijkheid: de verhuurder weet er dus ook van en inmiddels dus ook al veel langer. M.a.w. waarom hebben ze dan nu nog steeds niks hierover in de administratie van het Kadaster laten wijzigen, als ze zulks meteen toen ik ermee kwam en zij toen ook aan mij hun zg besluit op papier meldden inmiddels wél allang hadden kúnnen doen? Dan voelt zulks voor mij toch best wel verkeerd, want ze laten me nog steeds betalen voor wat ze me weigeren ipv mogelijk te gaan maken...
ronron1212
5 maanden geleden
dus je hebt gegeven van het kadaster gekocht? Is uw huurprijs te hoog? Dan kunt u bezwaar maken tegen een te hoge huurprijs. U gaat hiervoor naar uw verhuurder of de Huurcommissie. De verhuurder of de Huurcommissie beslissen of zij de huurprijs verlagen.
TurfGraver
5 maanden geleden
Het Kadaster registreert de kadastrale grootte van een perceel, maar dit is de totale oppervlakte van het perceel en niet direct de oppervlakte van de woning zelf. Deze totale oppervlakte is dus niet van belang voor het bepalen van de huurprijs.
Inekez1
5 maanden geleden
@oma, je haalt van alles door elkaar. Een verhuurder kan en mag gewoon een gedeelte van een pand verhuren. En hij mag ook gewoon een gedeelte van het pand zelf gebruiken of aan een ander verhuren, om in te wonen, als werkruimte of voor bijvoorbeeld opslagruimte. Dat pand hoeft daarvoor niet officieel gesplitst te worden en blijft voor kadaster en woz-waarde dus gewoon 1 geheel. Kadaster kijkt alleen naar de buitenmaten van een pand en niet naar de indeling ervan. Toen jij er kwam wonen, heb je toch kunnen zien welke ruimtes en welke oppervlakte je ging huren? Dat mag allemaal netjes op papier in een huurcontract staan ingetekend, maar dat hoeft niet. Tegenwoordig is voor nieuwe huurcontracten verplicht dat het puntenaantal wordt genoemd, voorheen hoefde dat niet. Ik zie niet in wat je verhuurder hier fout gedaan zou hebben. Niet toen jij er kwam wonen en niet nu. Het zou een ander verhaal zijn als hij ineens een stuk van jouw woning heeft afgehaald nadat jij er bent gaan wonen. Maar zoals ik het nu begrijp is de situatie niet veranderd sinds jij het huurt. Als je denkt dat je teveel huur betaalt, moet je een berekening doen op puntenaantal en kijken wat de maximale huurprijs is. Als jij 75 procent van de oppervlakte van het pand huurt, gebruik je 75 procent van de woz-waarde. Extra grond om je woning telt niet mee. Neem contact op met de huurcommissie als je er niet uitkomt.
https://huurprijscheck.huurcommissie.nl/start/huurprijscheck Jouw huurprijs moet passen bij wat je huurt. Dat staat los van kadastrale afmetingen en hoe de verhuurder dat regelt in de administratie. Daar heb jij als huurder niks mee te maken. De verhuurder heeft ook geen voordeel bij een te hoge woz-waarde. En jij als huurder hebt verder geen nadeel van een hoge woz-waarde. Dat heeft geen enkele invloed op jouw belastingen of waterschapsheffingen.
Inekez1
5 maanden geleden
Dus, lang verhaal kort: reken nog eens na of je nu echt meer huurt betaalt wat past bij wat je huurt. Nee > laat het verder allemaal rusten.
Ja > vraag huurverlaging bij de verhuurder en neem contact op met huurcommissie. Alle verhalen en argumenten over veranderingen en kadaster en woz-waarde kun je achterwege laten in je verdere communicatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Als een verhuurder onjuiste gegevens over de woning doorgeeft (zoals oppervlakte of indeling), ligt de verantwoordelijkheid bij de verhuurder. Huurders mogen uitgaan van juiste info. Fouten kunnen invloed hebben op huurprijs en puntentelling. Corrigeren is dan terecht.

Wanneer de verhuurder hier niet op in gaat, kan het raadzaam zijn een advocaat huurrecht of jurist te raadplegen.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing