Ben uit huis gezet, bij welke instante in Noord Holland kan ik advies vragen?

19 jaar oud en ben vanavond door mijn moeder uit huis gezet. Ik kan gelukkig vanavond bij een vriendin blijven, maar hoe moet het nu verder? Ik kan bij niemand anders terecht.

Regio: noord-Holland

2 maanden geleden
tinus1969
2 maanden geleden
De huisarts kan je niet helpen, maar heeft vaak een lijst met telefoonnummers van instanties die dat wel kunnen.

Antwoorden (1)

Maandag bij de gemeente melden. Je bent nu dakloos en de gemeente kan je helpen om de boel op de rit te krijgen.

Wellicht kan je zelf ook zoeken naar een kamer in een studentenhuis. Dat is overigens niet gemakkelijk ook.

Wat betreft Financiën. Heb je inkomsten? Zo niet dan kan je ook bijstand krijgen.

Heel veel sterkte !
2 maanden geleden
Antoni
2 maanden geleden
@Tcorolla, de onderhoudsplicht van de ouder(s) is nog niet afgelopen toen de betrokkene 18 jaar werd. Dus er zal bemiddeld moeten worden tussen de partijen zodat betrokkene misschien weer terug naar het huis van de ouder(s) kan. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht.
Antoni
2 maanden geleden
@Tcorolla, er is nòg een 'tegenslag' voor de ouder(s)! De bijstand aan het kind kan tot zijn 21ste jaar worden verhaald op de ouder(s)! Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/bijstand-verhalen-ouder.
Tcorolla
2 maanden geleden
Het feit blijft dat Minaxali1 op straat staat. Bemiddeling en een oplossing met ouder(s) zal er ook niet meteen zijn. De gemeente om hulp vragen is mijn inziens het beste startpunt. Vanaf daar kunnen ook andere trajecten worden ingezet. Dat de bijstand verhaald kan worden op de ouder(s) is een bijzaak en niet relevant voor Minaxali1. Prioriteit is een veilige eigen woning en toekomst perspectief.
Abcde
2 maanden geleden
Bijstand krijg je als 19 jarige niet snel. Je moet eerst 4 weken actief op zoek naar een baan of opleiding, voordat je eventueel in aanmerking komt. https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/werkloosheid-en-bijstand/recht-op-bijstand/
Een studentenkamer is een dure oplossing. Ga beter op zoek naar een anti-kraakwoning of een gewone betaalbare kamer bij een particulier, als er al spaargeld of inkomsten zijn.