Waarom zou je een aankoopmakelaar in de arm nemen?
2% van de aankoopprijs is best veel geld. Hoe verdient zich dat terug ?
Ik zou dat geld namelijk ook kunnen gebruiken voor een hoger bod waardoor ik meer kans heb op overeenstemming met de verkopende partij.
Maar het kan ook zijn dat een aankoopmakelaar op de hoogte is van huizen die nog niet op de markt zijn. En dat kan ook een groot voordeel opleveren, zeker in de huidge markt.
Van een aankoopmakelaar mag verwacht worden dat hij/zij bouwkundig inzicht heeft en kan zien/inschatten beoordelen waar eventuele risico's zitten. (Vooruitlopend op een eventueel bouwkundig rapport).
Van een aankoopmakelaar mag je verwachten dat hij meer lokale kennis heeft en jou de juiste informatie over bijvoorbeeld de omgeving (voorbeeld: blijft jouw uitzicht of zijn er bouwplannen om jouw uitzicht vol te bouwen).
Je zou mogen verwachten dat jouw aankoopmakelaar er de beste deal uitsleept, op basis van argumenten en feiten.
Heb zelf echter een makelaar gehad die te boek stond als 1 van de drie beste in mijn woonplaats, maar die op veel punten (achteraf) verzaakte. Zeker de beste deal eruit slepen, vond hij niet nodig. Ik weet, nu, dat er ook aankoopmakelaars zijn, die zelf geen huizen in de verkoop hebben. Daarmee voorkom je dat er mogelijk belangenverstrengeling kan zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.