Zijn brandkranen, brandblussers of brandhaspels verplicht in appartementsgebouw?

Ik woon in een appartementsgebouw van 10 woonlagen met 22 appartementen. Nergens in de openbare ruimtes is een brandhaspel dan wel een brandblusser te vinden. Ook ontbreekt er een ontruimingsplan en een vluchtroute aanduiding. Wel zijn er nooduitgangen gecreëerd naar een naastgelegen gebouw wat met ons gebouw verbonden is.

Ons gebouw dateert overigens uit 2009.

Zijn volgens het bouwbesluit brandkranen, brandhaspels en brandblusser eigenlijk niet wettelijk verplicht in appartementencomplexen?

Alvast dank voor jullie antwoorden.

10 maanden geleden
1.4K
Edraket
10 maanden geleden
Ik woon ook in een appartementencomplex van 24 appartementen.
Op elke verdieping hangt een brandblusser.
Brandhaspels zijn er niet. Als ik jou was zou ik dit bespreken met Bouw- en Woningtoezicht van je Gemeente, of bel eens met de jullie brandweer hierover.

Antwoorden (1)

Brandblussers zijn wettelijk verplicht in alle gebouwen die publiekelijk toegankelijk zijn. Onder deze gebouwen vallen ook appartementsgebouwen.
Als basisbeveiliging voldoen schuimblussers (6 en 9 liter), poederblussers (6, 9 en 12 kilo) en brandslanghaspels.
Het aantal brandblussers dat in een gebouw nodig is hangt sterk af van het brandrisico en van de oppervlakte van het gebouw.
10 maanden geleden