Hoe verdeel je een uitkoopsom onder huisgenoten?

Ik ben samen met een huisgenoot uitgekocht. Dit wordt gedaan door ons de eerste maanden niks te laten betalen in het nieuwe huis. M’n huisgenoot gaat daar meer huur betalen omdat hij een grotere kamer krijgt. Nu hebben we de vraag: moet hij het verschil in huur tussen ons overmaken bij de gratis maanden of niet? Anders krijgt de hij een hogere uitkoopsom. Hij vindt dat t er nou eenmaal bij hoort aangezien we de eerste maanden gratis krijgen. Ik vind dat we allebei recht hebben op een even hoge uitkoopsom

2 jaar geleden
1.7K
Inekez1
2 jaar geleden
De hoogte van het bedrag en hoe dat wordt uitbetaald / verrekend is een afspraak tussen huurder en verhuurder. Als jij vindt dat je recht hebt op hetzelfde bedrag als je huisgenoot, dan moet je dat met de verhuurder regelen. Maar de verhuurder is niet verplicht om met elke huurder hetzelfde bedrag of dezelfde regeling af te spreken. Jouw huisgenoot is ook niet verplicht om het verschil (of een deel daarvan) met jou te verrekenen.
Inekez1
2 jaar geleden
De uitkoopsom is formeel een verhuiskostenvergoeding, om tegemoet te komen aan de extra kosten die je hebt als gevolg van de (gedwongen) verhuizing. Denk aan het huren van vervoer van je inboedel, nieuwe vloerbedekking, gordijnen, verf etc. Die kosten zijn bij een grotere kamer ook hoger dan bij een kleine kamer. Hoef je niks te schilderen, behangen en geen vloertje te leggen, dan heb je geluk en kun je het geld in je zak steken. Heb jij nauwelijks kosten voor je nieuwe kamer en je huisgenoot juist wel, dan is dat jammer voor je huisgenoot. Jullie hebben beide gekozen voor een nieuwe kamer (ik neem aan ook zelf kunnen kiezen tussen grote dure en kleine goedkope kamer) en zijn beide akkoord gegaan met de regeling van de verhuurder van een aantal maanden gratis huur. Dat kun je niet achteraf aanpassen of onderlinge verrekening afdwingen.

Antwoorden (1)

Standaard is de verdeling naar ratio van de investering op het moment van de ingangsdatum. Is die gelijk, dan is ook de verdeling gelijkelijk per persoon, tenzij anders is afgesproken.

De inbreng zal in dit geval afhangen van hoe jullie voorheen het huis en de kosten (Gas/water/licht/onderhoud) verdeeld hadden.
Hadden jullie van tevoren een grotere en een kleinere kamer en werden de kosten feitelijk naar ratio verdeeld of was dat 50/50 ? (Is er geen samenlevingscontract waarin dat bepaald is ?)
Dan geldt die verhouding nu ook bij de verdeling van de inkomsten. Lees: de uitkoopsom.
De uitkoopsom vertegenwoordigt een bepaald geldbedrag. In welke vorm dat bedrag betaald wordt doet er niet toe. Dus ook als het de uitkoopsom verrekend wordt met de huur blijft die ratio van kracht.
Was dat voorheen 50/50, dan heb jij nu ook recht op de helft van het geld.
Dat er na (!) de ingangsdatum wel een duidelijk verschil in ratio ontstaat is niet van belang.

In het kort dus: zoals jullie voorheen de kosten verdeelden, zo ga je nu ook om met de inkomsten. Was dat 50/50, dan moet je huisgenoot inderdaad het verschil aan jou overmaken.
.
(aanvulling)
Ik schrijf hierboven: het huis en de kosten (Gas/water/licht/onderhoud)

Voor de duidelijkheid: Daarmee bedoel ik dus de optelsom van zowel de huur/hypotheek, als ook de overige kosten. Een grotere kamer en daarmee een hogere kamerhuur in het verleden levert dus een groter deel van de afkoopsom op !
Ik ga met mijn antwoord overigens uit van een gezamenlijke regeling. Wanneer er individuele afspraken zijn gemaakt met de huisbaas, dan gelden die. Er hoeft dan, zoals Inekez1 elders terecht opmerkt, niet onderling verrekend te worden !
Toegevoegd op 27 januari 2022 12:35: tekst
Inekez1
2 jaar geleden
Ik vermoed dat het gaat om studentenkamers. Dan huurt ieder voor zich een kamer (inclusief gas/water/licht) en heeft ieder een eigen contract en verhuisregeling met de verhuurder. Onderlinge verdeling is dan helemaal niet van toepassing.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ook dan geldt de onderlinge ratio.
Als de huur all-in is dan zijn dat de kosten. Als de een dan altijd al meer betaalde dan de ander, dan heeft de eerste ook recht op een groter deel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Inekez1
Ik heb een aanvulling toegevoegd. Hopelijk is het zo duidelijker.
Gijs2001
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
We betaalden inderdaad bij het vorige huis 50/50 en het ging om studentenkamers.
Fijn dat t nu duidelijk is :)