Moet ik waterschapsbelasting betalen voor mijn garageboxen?

Ik heb een perceel met stuk grond waar mijn woning op staat en in dat perceel is ook een stuk grond waar 10 verhuurde garageboxen op staan. Deze 2 zijn duidelijk gescheiden van elkaar. De boxen hebben geen aansluitingen op nutsvoorzieningen. Waarom krijg ik hiervoor toch een aanslag?

een jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Ook voor garageboxen moet waterschapsheffing worden betaald. Zelfs voor onbebouwde grond moet worden betaald.

Er zijn verschillende tarieven en eenheden waarmee wordt gerekend. Voor een bewoonde woning betaal je verschillende eenheden: een vast tarief per woning PLUS een percentage van de WOZ-waarde van de woning PLUS een bedrag per vervuilingseenheid (afhankelijk van aantal bewoners).

Voor een garagebox betaal je alleen een percentage van de WOZ waarde.
Voor het perceel grond betaal je mogelijk een vast bedrag per hectare.

Op je beschikking staat wat je waarvoor moet betalen.
Het wel of niet hebben van nutsvoorzieningen is niet relevant.
...
In de link als voorbeeld de tarieven voor regio Gooi en Vecht en gemeente Amsterdam. In andere waterschappen kunnen andere tarieven gelden.
Toegevoegd op 6 maart 2023 20:30: bron, tekst
een jaar geleden
Hebt u een garage(box) met een eigen drinkwateraansluiting? Dan betaalt u daarvoor de vaste kosten voor een aansluiting zonder watermeter. Dat is in 2022 € 80,45 per jaar.

Een garage zonder eigen drinkwateraansluiting telt mee als 1 extra eenheid voor de woning waarbij de garage hoort.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Je antwoord gaat over (drink)water als nutsvoorziening, niet over waterschapsbelasting.
Ja, je moet voor elk onroerend goed waterschapsbelasting betalen.
Je betaalt deze belasting niet voor drinkwater/kraanwater (zoals je lijkt te denken obv je toelichting), maar voor bescherming tegen natuurwater: het waterschap zorgt voor dijken, afwatering, en de hoogte van het grondwater.
een jaar geleden
Ja, als je garageboxen eigendom zijn van een woning die aan waterschapsbelasting onderhevig is, dan moet je ook waterschapsbelasting betalen voor de garageboxen.
10 maanden geleden