Heb ik recht op huurverlaging bij overlast tijdens renovatie van het appartement?

Hi,

Zoals hierboven vermeld in het onderwerp zijn er momenteel renovaties gaande in ons appartementen complex. Wij hebben al een aanvraag gedaan bij de woningbouw om de huur te verlagen voor de periodes zij werkzaam zijn (inmiddels enkele maanden) maar deze hebben zij afgewezen. Om even een audiovisuele illustratie te geven: Er word zo'n 8 keer per maand (in de eerste maand/2 maanden was het toch wel de helft van de maand ongeveer) ontzettend hard geboord, dus niet je hedendaagse accu boormachine of betonboor, maar echt zwaar geschut wat klinkt alsof er praktisch in je eigen woonkamer word geboord. Naast het boren zijn ze ook wezen heien of iets van palen. Ontzettend hard gedreun voor enkele dagen met een interval van enkele secondes.
Ik vraag mij af of zij niet verplicht zijn de huur te verlagen en zo ja, welke route wij kunnen bewandelen om dit te realiseren.

Ik hoor graag van jullie!

een jaar geleden
1.5K
jc54
een jaar geleden
Bij aangekondigde werkzaamheden, die plaatsvinden gedurende normale werkdagen (overdag), is er doorgaans geen recht op compensatie a;s appartementen bewoonbaar zijn.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt wel achteraf (of tijdens de renovatie) vragen om huurverlaging of een compensatie voor de overlast, maar de verhuurder is niet verplicht om daarin mee te gaan. De verhuurder heeft (als het goed is) vooraf een renovatieplan gemaakt. De bewoners (of in elk geval minstens 70% van de huishoudens) is akkoord gegaan met dat plan. Als daarin niet is opgenomen dat er huurverlaging of andere compensatie wordt gegeven voor de overlast, dan heb je daar in principe geen recht op.

Huurverlaging voor overlast tijdens een renovatie is gebruikelijk als je bijvoorbeeld een aantal weken je badkamer of keuken niet kunt gebruiken. Of als werkelijk alles in je huis onder het stof komt te zitten en je extra tijd en kosten hebt om alles naderhand weer schoon te krijgen. Tijdelijke geluidsoverlast is vervelend, maar levert in principe geen extra kosten voor de bewoners en dus is daar niet standaard een financiële compensatie voor. Bovendien wordt er waarschijnlijk alleen overdag gewerkt en herrie gemaakt. Veel mensen zijn dan niet thuis. Werk je vanuit huis of heb je geen werk of school, dan kun je in feite ook overdag wel ergens naartoe om de herrie te ontvluchten.

Als er naast jouw huis bouwwerkzaamheden (nieuw gebouw of nieuwe weg of brug) zijn, dan levert dat ook vaak langdurig veel geluidsoverlast voor de omwonenden. Ook daarvoor is in principe geen compensatieregeling. Men wordt geacht om dit soort tijdelijke en noodzakelijke overlast voor lief te nemen, of duidelijk van te voren kenbaar te maken dat je niet akkoord gaat met de werkzaamheden.
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De kern zit denk ik in dat het tijdelijk, noodzakelijk is (en overdag).