Is er een maximum opzegtermijn voor een particuliere huurwoning... voor de huurder? Zo ja, wat is het?

In de contract van mijn particuliere huurwoning staat 3 maand opzegtermijn. Toen ik gisteren aan de telefoon was met iemand van een huurwoning corporatie, werd me verteld dat 3 maand waarschijnlijk niet eens mag, maar dat wist ze niet zeker. Ik heb in 2010 een 1 jaar contract ondertekend, maar die is inmiddels verlopen, en ik heb na die jaar geen nieuwe contract gekregen. De verhuurder zei tegen mij dat ik gewoon zelf de datum van 2011 moest doorstrepen en 2012 opschrijven enzovoort voor elke jaar. Dus in feite heb ik geen geldige huurcontract meer. Mijn huur is ook 2% verhoogd in 2011 via een sms bericht, en dat moest ik ook zelf aanpassen op mijn contract van 2010. Ik heb toen 2 maanden huur als borg betaald. Ik wil dit geld zonder problemen graag terug krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Beste Josha,

Wat een leuke vraag!

Ten eerste de opzegtermijn:

Een langer opzegtermijn voor de huurder mag, mits dit gelijk is aan de betaaltermijn. Met andere woorden als je de huur per maand betaald, dan is jouw opzegtermijn één maand, betaal je per drie maanden, dan is de opzegtermijn drie maanden. Drie maanden is wel maximaal.

Voor de verhuurder is de opzegtermijn altijd minimaal drie maanden. Voor ieder jaar dat de huurder de woonruimte heeft gehuurd, komt daar 1 maand bovenop, tot in totaal maximaal 6 maanden).

Geldig huurcontract:

In het vorige antwoord staat aangegeven dat het huurcontract stilzwijgend wordt verlengt. Dit klopt, er is geen juridische noodzaak om een nieuw contract op te stellen.

De huurverhoging per SMS

Er zijn twee verschillende huurverhogingen: een huurverhogingsvoorstel en een huurverhoging door indexering.

Huurverhogingsvoorstel:
De verhuurder moet hij zich houden aan de maximale huurverhoging. Ook moet hij minstens 2 maanden van tevoren schriftelijk aan de huurder laten weten dat de huur omhoog gaat. De huur mag niet meer dan 1 keer per jaar doorgevoerd worden.Deze huurverhoging is gangbaar bij coöperaties.

Huurverhoging door indexering:
Dit moet in het huurcontract opgenomen zijn.
Bij huurverhoging door indexering heeft niet als vereiste dat dat twee maanden van te voren aangekondigd moet worden.
Bij een indexeringsclausule mag de huurprijs ieder jaar automatisch verhoogd worden op een afgesproken datum. Deze huurverhoging is gangbaar bij particuliere verhuurders en mag ook met terugwerkende kracht doorgevoerd worden of per SMS, het immers als "afgesproken" in de huurcontract.

Waarborgsom (borg):

Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom.

Toegevoegd na 2 uur:
Deze alinea even wat aangepast ivm de leesbaarheid

"......Deze huurverhoging is gangbaar bij particuliere verhuurders en mag ook met terugwerkende kracht doorgevoerd worden of eventueel per SMS, het immers "afgesproken" in het huurcontract......."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jou huurcontract wordt stilzwijgend elk jaar verlangd, je hoeft helemaal geen data door te strepen en te wijzigen.

De verhoging toegestuurd per SMS is ook niet rechtsgeldig, indien je deze nooit betaald had had de verhuurder geen poot om op te staan.

Wat betreft het opzegtermijn:

De opzegtermijn van een huurwoning mag nimmer langer zijn dan de periode waarover men de huur betaald met een maximum van één maand.

Om de waarborg zonder problemen terug te krijgen dien je toch met de verhuurder in overleg te gaan en zal je toch moeten doen wat hij wil.

Overigens is een waarborg van 2 maanden wettelijk niet toegestaan en mag dat ten hoogste een gelijke hoogte hebben van één maand huur.