Wajonger met huigenoot die bijstand heeft kan dat ?

Kun je als Wajonger met een huisgenoot wonen met bijstand ?

beide 23+

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Wajong-uitkering is gelijk aan de uitkering op bijstandsniveau. (Het bedrag per maand kan bij Wajong iets lager zijn, maar het vakantiegeld is hoger).

Samenwonen kan gevolgen hebben voor de hoogte van de uitkering. Je wordt door gemeenten gezien als samenwonend wanneer je een gezamenlijke huishouding voert. Dus twee huisgenoten die verder een zelfstandig leven leiden maar wel in hetzelfde huis wonen en samen de huishoudelijke kosten betalen worden beschouwd als samenwonenden. Het zou dan kunnen dat je alleen recht hebt op een uitkering voor gehuwden. Jullie kunnen de kosten van wonen en levensonderhoud met elkaar delen, en het uitkeringsbedrag gaat dus omlaag.

Maar gaat het om een huurovereenkomst, en is er verder niets gemeenschappelijks, dan zijn er geen gevolgen voor de uitkering.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea. Bedankt voor uw snelle reactie. Voor mij als Wajonger heeft het zowieso geen gevolgen zegt Internet... alleen zou het kunnen qua vaste lasten en hij word waarschijnlijk wel ingekort omdat hij bijstand heeft. als het 100 euro is vind ik het meevallen. Half a eind Oktober wil ik een nieuwe start maken en bij hem wonen vandaar ik het allemaal wil weten wat er veranderd als ik bij hem intrek.
fisbel
8 jaar geleden
Nee, het samenwonen scheelt (veel) meer dan € 100. De bijstandsnorm voor gehuwden / samenwonenden p.p. per 1 juli 2015 is € 1375,18 : 2 is € 687,59 Dit is inclusief vakantiegeld. (50% minimuminkomen) De uitkering voor een alleenstaande WWB-er is € 962,63. Dit is inclusief vakantiegeld. (70% van het minimuminkomen) Het verschil is € 275,04 per maand. Voor u is er geen verschil. U behoudt als Wajonger gewoon uw uitkering,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fisbel. Hoeveel euro word hij ongeveer gekort op zijn bijstand?