Hoe kan het dat de huur van een sociale huurwoning boven de huurtoeslag ligt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat huurtoeslag een tegemoetkoming in de huurkosten is.
De rest moet je dus nog wel zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moordigger, +je, ja had dat eigenlijk als antwoord moeten geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de huurtoeslagGRENS wordt bedoelt Moordigger!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je het over de huurtoeslaggrens voor boven de 23 jaar? oor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 357,37 per maand.Bovendien mag uw inkomen niet hoger dan € 21.450 per jaar zijn als u alleen bent, of € 29.125 als u samenwoont.

Het beste antwoord

Als je eenmaal een sociale huurwoning krijgt, kan je recht hebben op huurtoeslag. Maar als je inkomen ( verzamelinkomen, dat is dus het gehele gezinsinkomen plus 4% uit box III) boven een bepaald bedrag uitkomt, krijg je niet langer huurtoeslag.
Ondertussen gaan de huurverhogingen door en als ze boven de huurgrens uitkomen, is de huur verder geliberaliseerd en dan is van huurtoeslag sowieso geen sprake meer.
Of de huur geliberaliseerd is of niet, hangt af van de hoogte van de kale huur. De servicekosten komen er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak is er spake van een huurprijs incl. servicekosten oid. De zgn kale huurprijs dient bij een sociale huurwoning beneden de huurtoeslaggrens (Euro 681.02) te liggen. Informeer hiernaar bij de woningcorporatie, als je zeker weet dat het een sociale huurwoning is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik nu verhuis naar een woning net onder de huurtoeslag grens, kan het zomaar zijn dat ik volgend jaar weer moet verhuizen omdat de huurverhoging de huur boven deze grens brengt. Ik heb een minimum loon inkomen en ben boven 23 jaar.