Hoelang duurt het voordat een huurhuis wordt ontruimd bij overlijden?

Hoelang duurt het voordat instanties zoals woningbouwvereniging en de bank actie ondernemen als het inkomen door overlijden wegvalt? Zoals aow en pensioen. In dit voorbeeld is overledene gecremeerd en nemen de naasten geen enkele moeite om zaken op te zeggen zoals huur, gas, licht en water en de bank. Hoelang duurt het dan voordat de eerste deurwaarder komt aangezien het inkomen wel is gestopt maar de bankrekening niet is geblokkeerd en er dus nog net benoemde zaken worden afgeschreven? En dat men soms nog rood mag staan, Hoelang is dat rekbaar?

een jaar geleden
2.2K
tinus1969
een jaar geleden
In dit geval: snel. Overlijden is immers bekend bij GBA/bevolkingsregister. Dus uitkering stopt en de rest komt vanzelf. Merk op dat door overlijden ook huurcontract is geëindigd en dat de erfgenamen voor de kosten gaan opdraaien.
Inekez1
een jaar geleden
Na overlijden van de huurder, waarbij er geen medebewoners achterblijven op het adres, eindigt het huurcontract van rechtswege na 2 volle maanden. Als iemand aan het begin van een maand overlijdt, zijn dat in de praktijk dus bijna 3 maanden. Het is afhankelijk van de verhuurder hoe snel die daarna actie onderneemt. Verhuurder heeft het recht om de woning dan te ontruimen, maar dat is geen plicht. Zolang de huur wordt betaald, zullen veel particuliere verhuurders niet zo moeilijk doen. Het is ook afhankelijk van de nabestaanden wat die in die periode na het overlijden nog in de woning willen doen, zoals spullen uitzoeken. Uiteraard moet de huur doorbetaald worden, maar als de nabestaanden dat financieel geen probleem vinden, kan dat best een tijd volgehouden worden.
tinus1969
een jaar geleden
Maar woningcorporaties zijn veel strikter.

Geef als eerste antwoord