Wat zijn de fiscale gevolgen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Ik ben sinds begin dit jaar samen met mijn compagnon een VOF begonnen. Wij hebben een mooi bedrijfspand gevonden die wij grotendeels voor ons bedrijf zullen gaan gebruiken. Daarnaast zal mijn compagnon het pand deels als woning gaan gebruiken en zal maandelijks hiervoor huur betalen aan de VOF.

Wij zijn erg benieuwd, indien de koop doorgaat, naar de fiscale gevolgen. Kan iemand ons hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Wat bedoel je met fiscale gevolgen voor de verhuur of alleen de koop?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 wij bedoelen de fiscale gevolgen voor de VOF
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt dan een bedrijfspand met jullie twee afschrijvingen en onderhoud.
Abcde
3 jaar geleden
Ga bij de gemeente na of er een woonbestemming op het deel van het pand zit dat bewoond gaat worden. Doe je dit niet dan kan je compagnon hier problemen mee krijgen als dat niet zo is. Ook verliest het bedrijf hier inkomsten door als het pand niet bewoond mag worden.

Antwoorden (1)

Je moet waarschijnlijk overdrachtsbelasting betalen. Verder komen dan ook de gemeentelijke belastingen aan bod. Voor de woning zal dit worden bijgeteld bij het inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald.
De afschrijvingen op het pand kunnen ten laste van de winst worden gebracht waardoor de inkomstenbelasting weer afneemt.