Mag een verhuurder 150 euro administratiekosten vragen op een kamerhuur van 305 excl?

Ik wil een kamer huren (305 p/m excl). De verhuurder vraagt 1 maand borg (wat ik snap), maar daarnaast ook nog eens 150 euro administratiekosten. Hiervoor hoeft hij (naar mijn weten) alleen een contract op te stellen. Hij plaatst deze kosten onder "instapkosten"

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

De administratiekosten moeten betrekking hebben op de kosten, die de verhuurder heeft moeten maken om de verhuur mogelijk te maken. Denk daarbij aan de kosten voor het opstelllen van het huurcontract, het maken van sleutels, het maken van een naamkaartje bij de voordeur en bezichtigingskosten.
En dan wordt het juridisch gezien wat vreemd. Aan de ene kant kan, ook door kantonrechters, worden gezegd dat deze kosten tot de normale kosten horen, die een verhuurder moet maken om zijn verhuurderstaken uit te voeren. Deze zouden al doorberekend moeten zijn in de maandelijkse huurprijs.
Maar een verhuurder mag deze kosten ook apart in rekening brengen bij het aangaan van het huurcontract, net zoals de borg. Maar dan moet dit bedrag wel in verhouding staan met de verrichte werkzaamheden.
Als je het bedrag onredelijk vindt, kan je dit voorleggen aan de kantonrechter. In de praktijk zal de ene kantonrechter vinden dat de kosten niet doorberekend mogen worden, omdat ze tot de normale verhuurderstaken horen. Als de kantonrechter van mening is, dat de kosten wel in rekening gebracht mogen worden worden kosten tussen de 50 en 150 euro al redelijk gezien.
3 jaar geleden
Als aanvulling op he duidelijke bericht hieronder zou je mijn inziens nog een verantwoording kunnen vragen voor de 150 euro. Of hij een heel schoonmaakbedrijf heeft ingehuurd en ongedierte bestrijders en dat aan jou wil door berekenen of dat je een gouden sleutel krijgt...
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Ja, dat zou een goede start zijn in de relatie tussen huurder en verhuurder. :x