De WOZ waarde is de waarde van een onroerende zaak per "waardepeildatum". Deze waardepeildatum is 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je op dat moment zit.

Dus de WOZ waarde van 2009 is de waarde van een onroerende zaak per 1 januari 2008.

De WOZ waarde wordt gebruikt voor lokale belastingen zoals OZB en Waterschapshefingen. Ook de belastingdienst gebruikt de waarde voor het vaststellen van belastingen.

De WOZ waarde mag je vooral niet verwarren met de waarde die je huis nu waard is. In sommige gevallen is de WOZ waarde hoger en in veel gevallen is de WOZ waarde lager dan de werkelijke waarde van de onroerende zaak.

Dit komt doordat in het verleden de WOZ waarde niet goed genoeg is opgepakt. Zo stelde men deze vroeger slechts per 4 jaar vast en was er een maximale verhoging. Sinds enkele jaren word de frequentie van vaststellen opgevoerd en stijgt de WOZ waarde soms harder dan de waarde van een onroerende zaak. Hierdoor is een inhaalslag ontstaan en op sommige plaatsen loopt de WOZ waarde nu voor op de werkelijke waarde.... hee, da's gek? Hoe kan dat?

Doordat de gemeenten slim de WOZ waarde ophogen. wat bedoel ik met slim> Ze stellen de waarde vast met een marge. Als je binnen die marge zit en je maakt bezwaar dan wordt je bezwaar afgewezen omdat je binnen de marge blijft. Uit mijn hoofd meen ik dat de marge een minimum van 5.000 euro kent, het percentage ben ik even kwijt. Je snapt dus dat iemand niet zomaar met succes een bezwaar kan maken.

het is dus heel belangrijk om de WOZ beschikking goed te bekijken en bezwaar te maken, want als hij eenmaal te hoog is vastgesteld, dan is er bijna nooit een weg terug (bij de volgende vasstelling).

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De WOZ-waarde is de Waarde van de Onroerende Zaak. Die wordt eens per jaar op 1 januari vastgesteld. De waarde van een woning wordt bepaald aan de hand van de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de directe omgeving.

Op die prijzen van die andere woningen wordt een correctie toegepast. Als die andere woning een grote dakkapel heeft en jouw woning heeft een kleine dakkapel, wordt ervan uitgegaan dat jouw woning hetzelfde waard is als de verkoopprijs van die andere woning, min een beetje vanwege de kleinere dakkapel.

Andere correcties gaan op een vergelijkbare manier.

Meestal wordt de waarde van een woning bepaald aan de hand van de verkoopprijzen van drie andere woningen in de directe omgeving.

De WOZ-waarde is de grondslag voor een aantal belastingen. Die belastingen zijn een percentage van de WOZ-waarde (soms gestaffeld). Dus hoe hoger de WOZ-waarde, hoe meer belasting je elk jaar betaalt.
14 jaar geleden
WOZ staat voor Waardering Onroerende Zaken. Deze waarde wordt vastgelegd in een officieel document van de gemeente. Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen en bedrijfspanden, inclusief de grond. De wet WOZ zorgt ervoor dat bij de belangrijkste belastingen over onroerende zaken wordt uitgegaan van dezelfde waarde.
De gemeente stelt de waarde van een onroerende zaak vast: de zogenoemde WOZ-waarde. De WOZ-waarde wordt door de gemeenten gebruikt voor de onroerende-zaakbelastingen, door de Belastingdienst voor de inkomstenbelasting, en door de waterschappen bij de waterschapsomslag gebouwd. De wet WOZ regelt dat de WOZ-waarde om de vier jaar opnieuw wordt vastgesteld.

Meer info staat op de volgende site:

(RJ)