Is uit huis gaan mogelijk zonder studie?

Ik ben net 18 jaar geworden en leef al jaren in een vreselijke thuissituatie die ik altijd maar met knarsende tanden heb geaccepteerd en laatst zijn er was dingen gebeurd wat mijn situatie nu gewoon niet meer leefbaar maakt, dingen die niet nodig zijn om op in te gaan.

Door alle stress was ik net te laat om me in te schrijven voor me droom studie omdat ze onverwachts te veel inschrijvingen hadden. Ik heb al een jaar verspild aan de studie mediavormgeving en ben daar 5 maanden geleden mee gestopt. Nu wil ik graag een tussenjaar nemen en voor me eigen veiligheid/rust naar Amsterdam verhuizen (heb daar veel vrienden en vind daar het prettigst om te wonen). Ik woon nu in Rotterdam en vroeg me af of ik daar op kamers kan gaan zonder studiefinanciering maar wel fulltime werken? Of er iets is waar de gemeente me bij kan helpen? En wat ik eerst moet doen, een baantje daar vinden of een kamer?

Thanks in advance :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Kamers kosten geld dus een inkomen zul je toch eerst moeten hebben.

Antwoorden (1)

Tuurlijk mag je als je 18 bent zelf bepalen waar je woont.
Er zijn wel 2 voorwaarden:
- Je zult een woning (of een kamer) moeten vinden.
- Je zult dat moeten kunnen betalen (en je boodschappen en andere kosten).
Een baanzoeken lijkt me dus een uitstekend idee. Een uitkering aanvragen kan ook, maar reken er op dat de gemeente het je dan knap moeilijk zal maken.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Een uitkering aanvragen kan in de praktijk NIET. Ouders hebben namelijk tot 21 jaar onderhoudsplicht en op grond daarvan zal de sociale dienst (meestal) weigeren een uitkering te geven. @Irene08 moet dus een baan vinden. In de praktijk is het ook onmogelijk om als buitenstaander een betaalbare kamer of huurwoning in Amsterdam te vinden.