Van huur naar koophuis, kosten overdragen?

Hallo,

Wij wonen in een huurhuis en moeten in het nieuwe jaar alle gemeentelijke kosten weer gaan betalen nu kan dit of in een keer of maandelijks. Nu betaalden wij dat altijd in 1x.. per 1 april gaan we in ons koophuis wonen en is de huurwoning dus weg.. dus ook je gemeentegeld.. kan de nieuwe huurder deze kosten van de overige maanden (dus wat je eigenlijk teveel hebt betaald) aan ons terug betalen? Of is het slimmer om dan nu per maand te gaan betalen zodat de nieuwe huurder de rest betaald?

HELP!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb mijn woning verkocht maar betaal nog steeds OZB
Voor het bepalen van de belastingplicht is de situatie op 1 januari van het belastingjaar doorslagevend. Als u de woning na deze datum verkoopt, dan moet u toch voor het gehele jaar betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan lopen de termijnen voor de betaling ook gewoon door na de verkoop. In je nieuwe woning hoef je niet nog eens te betalen. Daar ga je vanaf 1 januari dan weer voor betalen. Dus je betaald alles maar een keer.
erotisi
7 jaar geleden
Die kosten hoef je toch niet te verhalen op je volghuurder als de peildatum 1 januari want op je nieuwe adres betaal je ook gewoon die belastingen. Alleen dit jaar nog niet voor je nieuwe woning omdat je daar nog niet woonde op 1 januari. Kan alleen verschil uitmaken als je naar eenandere gemeente verhuist.....

Antwoorden (2)

Dat maakt niets uit.

De gemeente bepaalt hoe veel u moet betalen. De meeste gemeenten verrekenen achteraf per gewoonde maand, een enkele gemeente kent alleen jaarbedragen. Maar in alle gevallen is de manier van/het moment van betalen niet van invloed op het totale bedrag. (Uitgezonderd aanmaningen en dergelijke natuurlijk).

Soms moet u er wel zelf achteraan om het te veel betaalde terug te krijgen, meestal gaat het (voor u) vanzelf. Of het wordt verrekend met de aanslag van uw nieuwe woning, als die in dezelfde gemeente is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb mijn woning verkocht maar betaal nog steeds OZB
Voor het bepalen van de belastingplicht is de situatie op 1 januari van het belastingjaar doorslagevend. Als u de woning na deze datum verkoopt, dan moet u toch voor het gehele jaar betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan lopen de termijnen voor de betaling ook gewoon door na de verkoop. In je nieuwe woning hoef je niet nog eens te betalen. Daar ga je vanaf 1 januari dan weer voor betalen. Dus je betaald alles maar een keer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212: Vraagsteller heeft een huurhuis, dus betaalt geen OZB.
Je kunt de kosten niet overdragen op de nieuwe huurder. Als jouw gemeente de kosten berekent per maand, dan is het slimmer om nu ook per maand te betalen voor die 3 maanden. Peildatum is vaak wel de 1e van de maand, dus als je pas op 2 april inschrijft op het nieuwe adres, dan betaal je 4 maanden.

Als het een gemeente is die alleen met jaarbedragen rekent en als peildatum 1 januari hanteert, dan moet je voor het hele jaar betalen. Ook dan kun je niet een deel overdragen op de nieuwe huurder.

Informeer even bij je eigen gemeente hoe het zit en hoe het berekend wordt. Als je graag in 1 keer betaalt, is dat vaak ook mogelijk om nu in 1 keer voor die 3 (of 4?) maanden te betalen.

Er kan een verschil zijn tussen de berekening en afhandeling van gemeentebelastingen (o.a. afvalstoffenheffing) en waterschapsbelasting (zuiveringsheffing). Dat zijn verschillende belastingen van verschillende instanties die elk op hun eigen manier kunnen bepalen hoe ze het berekenen.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb mijn woning verkocht maar betaal nog steeds OZB
Voor het bepalen van de belastingplicht is de situatie op 1 januari van het belastingjaar doorslagevend. Als u de woning na deze datum verkoopt, dan moet u toch voor het gehele jaar betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan lopen de termijnen voor de betaling ook gewoon door na de verkoop. In je nieuwe woning hoef je niet nog eens te betalen. Daar ga je vanaf 1 januari dan weer voor betalen. Dus je betaald alles maar een keer.
Inekez1
7 jaar geleden
Het gaat niet over OZB, het gaat over de gemeentebelastingen zoals je die hebt bij een huurwoning.
ronron1212
7 jaar geleden
Op het aanslagbiljet staat hoeveel gemeentelijke belasting u moet betalen. De aanslag belastingen bestaat uit drie onderdelen: onroerende zaakbelastingen (ozb), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Niet iedereen betaalt deze belastingen. Het maakt verschil of u in een huur- of in een koopwoning woont en of het pand een woning of een bedrijfspand is.
Het is gewoon 1 aanslag
Inekez1
7 jaar geleden
Alleen voor de OZB geldt de peildatum 1 januari. Voor alle overige gemeentebelastingen wordt per maand verrekend. Voor een huurwoning betaal je geen OZB en de vraag gaat ook alleen over de gemeentebelastingen voor de huurwoning. Het hele OZB-verhaal is nu niet van toepassing. Daar krijgt de vraagsteller pas volgend jaar in zijn koopwoning mee te maken.