Kan een verhuurder dit eisen? Zie beschrijvin?

12.8 Huurder is verplicht tot het aangaan van een deugdelijke en voldoende inboedelverzekering.
12.9 Huurder is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering te hebben of af te sluiten.

Het een woning die niet gemeubileerd is, maar alleen de vloer + keuken is geïnstalleerd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Ja dat mag de verhuurder eisen. Los daarvan is het ook erg onverstandig om geen inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Beide kosten niet veel: enkele euro's per maand, samen nog geen tientje. Mocht er iets gebeuren waardoor de vloer, keukenkasten, wastafel, toiletpot, ruiten, gipsplatenplafonds of wanden beschadigd raken, dan zit je ineens met een enorme kostenpost om het te laten herstellen. Zonder verzekering draai je dan als huurder op voor de kosten. Omdat een verhuurder geen zin heeft in een huurder die de schade niet kan betalen, kan hij de verzekeringen verplicht stellen.

In geval van schade door brand, storm, overstroming of lekkage e.d. keert de inboedelverzekering uit. Heb jij zelf (of je huisdier of kind) per ongeluk schade gemaakt aan de eigendommen van je verhuurder, dan keert de aansprakelijkheidsverzekering uit.

Let bij het afsluiten op de voorwaarden van de verzekering. Schade in eigen huis (ook huurwoning) of aan de huurwoning zijn soms uitgesloten. Kies een verzekering die voldoende dekking heeft.