Wie moet schade vergoeden lekkage bijkeuken huurwoning?

We wonen sinds kort in een huurwoning waar een bijkeuken vast aan de woning is gebouwd
Deze is geplaatst door vorige bewoner en hebben wij over gekocht van haar
Echter hebben wij nu een lekkage wat door de vloer van de bijkeuken komt
( Enkele dagen geleden is de riooldienst geweest omdat alles verstopt zat omdat tijdens de renovatie bouwvakkers t nodig vonden om overtollig cement in de gootsteen te dumpen)
Mogelijk lekkage doordat de trekveer de afvoerbuis heeft veroorzaakt (?)
Echter wil is verantwoordelijk voor t herstellen van de schade? Wij als huurders of de woningbouw vereniging?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Overgekochte bijkeuken bij een huurwoning?
Klinkt mij wat vreemd in de oren, of lees ik het wellicht verkeerd.
nounka
5 jaar geleden
Nee hoor ihave, klinkt mij ook vreemd in de oren.
Ik ga even luidop nadenken En normaal gezien moet toch de verhuurder aan zijn eigendom al het werk laten doen niet de huurder. Tenzij de huurder iets expres stuk gedaan heeft en zo meer. Maar dan houden ze meestal geld van de borg af. Maar over het stuk waar het probleem zit, zegt hij de eigenaar te zijn. Dat deel is dus niet verhuurd en dus zit de verhuurder er niet tussen. Maar de werkmannen hebben hun job slecht gedaan waardoor de problemen ontstaan. Is dat te bewijzen? Dan kan je misschien eisen dat het in orde gebracht moet worden op hun kosten. Want anders gaan ze waarschijnlijk hun onschuld uitschreeuwen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is de keuken soms overgekocht in de bijkeuken? Probeer de vraag iets duidelijker te stellen. Groet
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Boris781, Het ontstoppingsbedrijf aansprakelijk stellen, zoals nounka adviseert, zou een mogelijkheid zijn, maar de bewijslast ligt bij u en zal niet makkelijk zijn. Dat wordt dan vechten tegen de bierkaai.

Antwoorden (1)

Als ik het probleem goed begrijp: de vorige huurder heeft op eigen kosten een bijkeuken aangebouwd. Zal de verhuurder wel toestemming voor hebben moeten geven. Als er geen nieuwe huurder binnen een bepaalde tijd te vinden is die de overnamekosten wil betalen, kan de verhuurder eisen dat de huurwoning weer in de oude staat wordt teruggebracht, dus verwijderen van uitbouw op kosten van de vertrekkende huurder.
U was blij met deze bijkeuken en hebt de overnamekosten betaald.
Zoals de feiten nu liggen kan de lekkage hersteld worden, maar u weet niet zeker wat de oorzaak is. U zegt wel te weten dat het door de vloer van de bijkeuken komt, in ieder geval is de plaats waar het water doorheen komt, de vloer van de bijkeuken.
U denkt dat de schade is veroorzaakt door de vakmensen die de afvoerbuis hebben beschadigd, tijdens renovatiewerkzaamheden,maar weet dit niet zeker.
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool voor zover de riolering door huurder bereikbaar, is voor rekening van de huurder.
Het kan natuurlijk zijn dat de lekkage er al was en dat de oude huurder dit verzwegen heeft, of provisorisch verholpen. Dan kan dat na een renovatie weer de kop weer opsteken en blijven de kosten van herstel voor uw rekening.
Bent u het er niet mee eens en komt u er samen met de Woningbouwvereniging niet uit, dan is er nog de mogelijkheid om een klacht in te dienen.