Is het mogelijk om op je 16e alleen te wonen?

Omdat ik niet langer thuis wil wonen, wil ik heel graag een huis/appartement huren. Alleen ik ben 16.. Is het dan wel mogelijk om op jezelf te mogen wonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk, maar niet in een heel huis of flatje voor jezelf, daar heb je waarschijnlijk te weinig inkomsten voor en je mag je pas op je achttiende inschrijven bij een woningbouwvereniging. Maar een kamer huren is misschien een optie, of een caravan, maar ook komt misschien begeleid wonen aan de orde. Ga eens naar je huisarts, bespreek je problemen en probeer samen met hem of haar de juiste weg en hulp te vinden om dit waar te kunnen maken. Hou er wel rekening mee, dat dit niet mee gaat vallen.
grasmaaier
10 jaar geleden
Wat een onzin om je huisarts erbij te betrekken. Wat heeft die nu met zoiets te maken ?
Een huis/appartement zal niet zo gauw lukken, maar een kamer in een studentenhuis is best mogelijk op je 16e (als je het kan betalen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vriendin van mij ging op d'r 15e het huis omdat de situatie thuis echt niet goed was.
Die ging onder begeleiding wonen,dan helpen ze je met alles,ook hoe je alles financieel moet regelen.
Zij kreeg ook een soort curcus hoe je alles moet doen met vaste lasten enzo,om te voorkomen dat je anders in de schulden raakt omdat het de bedoeling is dat je heel snel leert echt voor jezelf te zorgen.
Het is niet makkelijk hoor om al jong helemaal zelfstandig te zijn,maar ja,als het thuis niet gaat..
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt op kamers, maar een eigen woning word lastig denk ik
Poet
10 jaar geleden
Op basis van de info weten we niet of er problemen zijn die verder gaan dat het niet meer botert / dat ze het benauwend vindt. Ook weten we niet of ze geld heeft / krijgt. En ook niet of haar haar ouders al dan niet bezwaar hebben. Verder hebben we geen zicht op de mate van zelfstandigheid van Sachaxx. Daarom is er weinig meer over te zeggen dan de strikte feiten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij vrij moeilijk alleen al vanwege de leerplicht en div. handtekeningen die alleen door meerderjarige gezet kan worden !! En óók zéér belangrijk ... inkomsten die draagkrachtig moet zijn om o.a. de Huur - Energie - verzekering te kunnen bekostigen en dan hebben we het nog niet over eten - kleding - vervoerkosten- uitgaan etc. etc. !! Er zijn gezinnen met inkomsten die het zelfs samen niet redden, laat staan dat je het als zestienjarige wel van elkaar kan krijgen. Weet waar je aan begint !! Het ziet er leuk uit, maar als het even tegenzit heb je direct 'n persoonlijke faillissement te pakken en een(negatieve) melding bij het BKR ( géén leningen of grote aankopen via de bank) en daar ben je dan voorlopig wat jaren bij gemeld. Gelukkig heb ik hier persoonlijk geen ervaring mee, maar hoor en zie genoeg om mij heen wat er gaande is !! Denk goed na waar je aan wil beginnen !! Doe je het wel, dan héél véél succes.

Antwoorden (2)

Ja dat kan maar je ouder(s) moeten het ermee eens zijn en het huurcontract ondertekenen. Uiteraard moet je de huur kunnen betalen.

Toegevoegd na 17 minuten:
En het huishouden doen en voor jezelf zorgen.
10 jaar geleden
Dat is mogelijk, maar ingewikkeld. Een heel huis of appartement zal niet lukken, tenzij je ouder(s) of iemand anders flink financieel bij kan springen. Je zult namelijk weinig inkomsten hebben. Je volgt een opleiding (verplicht tot je 18e) dus je kunt niet fulltime werken. En je valt tot je 23e in de jeugdschalen, dus je verdient gewoon niet veel met een bijbaan. Maar je hebt ook bijv. voor je 18e geen recht op huurtoeslag, tenzij je beide ouders niet meer leven, je getrouwd bent of een kind hebt. Ik ga er vanuit dat dit niet van toepassing is, anders had je het vast genoemd.

Een (studenten)kamer huren of ergens in de kost gaan zal misschien wel lukken. Ook dat zal financieel krap worden, zelfs als je maximaal werkt naast je opleiding. Maar dat lukt misschien nog. Het lastige is alleen dat je minderjarig bent: je hebt je ouders of voogd nodig voor het tekenen van een huurcontract en veel andere zaken. In bepaalde bijzondere situaties is het wel mogelijk om aan de kantonrechter te vragen om je gedeeltelijk meerderjarig te laten verklaren. De rechter beslist dan welke handelingen jij zelfstandig mag uitvoeren. Dat kunnen financiële handelingen zijn, maar het kan ook over andere zaken gaan. Je hebt dan alleen nog steeds geen recht op huurtoeslag, en je krijgt er ook geen hoger (jeugd)loon door.

Je zou ook nog kunnen denken aan mogelijkheden voor begeleid wonen. Er zijn speciale woonvormen voor jongeren tussen de 16 en ongeveer 23 die om de één of andere reden niet meer thuis kunnen wonen, maar toch ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Vaak gaat het om jongeren die problemen hebben thuis, of psychische problemen waardoor ze een steuntje in de rug nodig hebben om de overgang van thuis wonen naar zelfstandig wonen te kunnen maken.

Je kunt misschien ook bij een familielid of een vriend(in) gaan wonen als het thuis niet goed gaat. Of bij een pleeggezin, als dat nodig is.

Als je echt serieus naar zulke mogelijkheid wilt kijken, neem dan contact op met het maatschappelijk werk of met een instantie voor jeugdhulpverlening. Vraag een decaan op school, of bel de afdeling sociale zaken van de gemeente waar je woont of de GGD om adressen als je niet weet waar je het beste terecht kunt.

Ik weet niet wat er aan de hand is bij jou thuis, maar vaak zijn er ook andere oplossingen mogelijk als er problemen zijn. Vraag hulp bij het maatschappelijk werk of via je huisarts bij de GGZ. Zij zullen je vertellen hoe ze je kunnen helpen.