Mag de nieuwe verhuurder die mijn huurcontract overneemt mijn schutting zomaar verwijderen?

Ten tijde van mijn vorige verhuurder heb ik met mondelinge toestemming van mijn vorige verhuurder een mooie schutting neer laten zetten en toen werd dit jaar het huis verkocht en heb ik een nieuwe verhuurder die mijn huurcontract over neemt. Neemt hij ook de mondelinge toestemming over en mag de nieuwe verhuurder zomaar schutting verwijderen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Is dit een hypothetische vraag? Je staat sterker als je (alsnog) een ondertekende afspraak hebt met je vorige verhuurder.
tinus1969
2 jaar geleden
Waarom zou je toestemming nodig hebben voor een schutting? Wat zou het concrete bezwaar zijn?
Inekez1
2 jaar geleden
Wat staat er in het huurcontract over een schutting of erfafscheiding? Of over het stuk grond waar de schutting op en omheen staat? Huur jij dat stuk grond en staat er in je huurcontract niet dat er GEEN schutting mag staan, dan heeft je verhuurder daar weinig over te zeggen volgens mij. Tenzij de schutting in strijd is met een geldend bestemmingsplan, daar heeft de eigenaar van een pand - en dus ook de huurder - zich aan te houden. Mocht het zo zijn dat de schutting toch weg moet, dan is het nog steeds JOUW schutting. De verhuurder mag dat niet zelf verwijderen.

Antwoorden (1)

De schutting is mogelijk door natrekking eigendom geworden van de nieuwe eigenaar. Hij is hierdoor in beginsel gerechtigd om de schutting te verwijderen. Hij moet natuurlijk wel de woning onderhouden en dus voor een schutting zorgen dat is zijn wettelijke plicht als verhuurder. Als hij nu jouw schutting verwijdert dan is hij als gevolg van de natrekking ongerechtvaardigd verrijkt en heb jij op grond hiervan recht op een schadeloosstelling. De hoogte van de vergoeding wordt op twee manieren begrensd: ze kan nooit hoger zijn dan de verrijking en ook nooit hoger dan de verarming.
De mondelinge toestemming moet hij inderdaad wel overnemen zodat hij niet kan zeggen dat voor de plaatsing van de schutting geen toestemming was zodat hij mogelijk ook geen schadeloosstelling zou hoeven te betalen of minder.