Huurwoning achterlaten zoals betrokken?

Ik heb een voorinspectie gehad van de woning die ik ga verlaten. Toen ik de woning betrok zat er al een kattenluikje in de achterdeur, ik heb geen uitdrukkelijke toestemming voor gegeven om deze te laten zitten (de toenmalige huurder was er ook al uit).
Het staat alleen niet op papier dat dit er al inzat.
Nu wil de woningbouw dat ik er een nieuwe deur in ga zetten, maar het is toch voldoende om de woning achter te laten zoals ik het heb betrokken?

Toegevoegd na 8 minuten:
Daarnaast weet ik ook nog eens dat de woningbouw een zooitje maakt van de administratie.
Zo hadden ze niet door dat niet alle sleutels waren ingeleverd door de vorige bewoner, hierdoor is er toen ingebroken bij mij. Ander voorbeeld; staat duidelijk opzegdatum op mijn formulier maar zij maken er gewoon een week eerder van... Hun datum was een maand nadat ik het had opgestuurd. Reactie woningbouw; Tja, zo werkt het systeem he.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Meestal is dat inderdaad in de overeenkomst vastgelegd. Die kun je er op naslaan. Daarnaast heb je misschien helemaal geen kat en heb je mensen die dat willen getuigen.
Je kunt ook vragen waar het staat dat jij dit hebt geaccepteerd van de vorige bewoner. Dat leggen ze meestal ook vast om dit soort discussies te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begreep ik uit je stuk. Ik bedoel dat dergelijke overnames met extra's zoals een kattenluikje, vaak vastgelegd worden via de VERhuurder. Dus de organisatie of persoon die dit verhuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op dat ze dit dus normaal wel vastleggen...
Vraag eens of dit normaal gesproken door de verhuurder in het dossier wordt vastgelegd (met handtekening van de nieuwe huurder). Dat is namelijk voor hun heel verstandig want dan hebben ze dus deze discussies niet. Hebben ze dat normaal vastgelegd en ze kunnen het nu niet vinden, dan zal je dus wel niet getekend hebben en geen kans gehad hebben om je hiertegen te verzetten (overname deur met luikje).
Dan heb je een kans dat zij jou niet kunnen dwingen om een nieuwe deur te laten plaatsen.
Ligt de waarheid een beetje in het midden en jij krijgt het idee dat ze niet onredelijk zijn, dan kun je kijken of je weg komt met een deel van de kosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zij kun verhuur niet goed in orde hebben en administreren is niet jouw probleem lijkt mij. Blijf vooral zo lang mogelijk rustig en reeel en probeer er met een compromis uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat je wel lukken met insteek. Succes!

Andere antwoorden (6)

Hm.. Dit is een lastig punt. Als zij niet op papier hebben dat het er in zat, en jij hebt geen bewijs dat jij dat er niet in hebt gezet is het een lastige zaak.

in principe mot jij het achterlaten zoals je het gevonden hebt, tenzij je toestemming hebt gegeven dat je functies wilt behouden. Nu zit jij met een bewijslast dat het deurtje er al zat EN jou er niet op hebben gewezen dat dat weg moet als je het huis verlaat / de vorige bewoner het mocht laten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je de woning verlaten zoals je er in bent gekomen. Echter; als het kattenluikje nergens vermeld staat (in de beginsituatie) dan is het heel moeilijk te bewijzen dat niet jij maar de vorige huurder deze heeft geplaatst.
De woningbouwvereniging kan je dan inderdaad verplichten om een nieuwe deur er in te laten zetten... Een volgende keer dus goed kijken dat bepaalde dingen worden beschreven voordat je een huis betrekt.
Wij hebben het ook meegemaakt met iets wat een vorige bewoner heeft laten zitten. Wij werden wel aansprakelijk gesteld hiervoor. Onterecht, maar helaas vaak de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
meestal gebruikt een woningbouw standaard keukens voor in de woningen, ze zullen dit dus niet zo snel doen. En mocht dat wel zo zijn, dan kun je bij vele huizen checken wat er daar in is gezet. En hun hebben wel bestelbonne/opdrachten om eventueel aan te tonen dat het bij jou anders was, als dat echt zo is.
De woning moet in principe worden opgeleverd, in deze staat, als waarin het was, op het moment dat je de sleutel kreeg. Je zult nu moeten aantonen, dat er reeds in kattenluik in de deur aanwezig was, toen je de woning betrok. Dat kan een lastige klus zijn.

Misschien kan je de vorige huurder laten verklaren dat hij het kattenluik heeft gemonteerd, of dat het kattenluik er al zat, toen hij in de woning kwam te wonen. Deze vorige huurder loopt dan weer het risico dat hij voor de kosten van een nieuwe deur opdraait, dus zal dat niet snel willen verklaren wellicht.

Probeer degene van de woningbouw te pakken te krijgen, die destijds jou door het huis heeft geleid. Misschien kan hij iets voor je betekenen, als hij nog weet van het kattenluik.
13 jaar geleden
Dit is een hele lastige situatie.

Aangezien er geen bewijs is (uit jou tekst te lezen) dat het luikje er al in zat toen jij de woning betrok kan de woningbouw dit derhalve op jou verhalen.

Het is nu aan jou de schone taak om aan te kunnen tonen dat deze er van te voren ook al in zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verhuur ook e.e.a. aan panden.
Wel is het inderdaad opgenomen in het huurcontract dat de woning in de zelfde staat opgeleverd moet worden door de huurder als toen hij het opgeleverd kreeg van de verhuurder. Soms zijn er gevallen die voordelig zijn voor de verhuurder die mogen dan blijven zitten.
Wij maken altijd foto's bij een oplevering zo hebben we "zwart op wit" hoe de staat was en is.
Heb je niet iets van foto's?
Wellicht ook handig voor volgende keer dit samen met de verhuurmaatschappij af te spreken.
Jij als huurder heb meer rechten dan je denkt hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een huurwoning betrokken. In de papieren stond niet aangegeven dat er een kattenluikje in de deur zat. Echter ben jij akkoord gegaan door te tekenen. Achteraf kan je hier niet meer op terug komen. Je zult dus een nieuwe deur moeten betalen.