Is het mogelijk om een huis te huren zonder erin te wonen?

Ik woon op dit moment alleen in het huurhuis dat mijn ouders huren. Vroeger woonden we hier met z'n allen, maar nu ben ik de enige die nog ingeschreven staat, mijn ouders zijn namelijk elders in Europa verhuisd. Ze willen dit huurhuis echter behouden. Ik wil graag op kamers, en vroeg me af of ze afhankelijk zijn van mijn inschrijving in het huurhuis om het te kunnen huren zonder er te wonen. In andere woorden, stel dat ik zou verhuizen en het huis onbewoond is, is het voor hen dan nog steeds mogelijk om het huis te huren, zonder er te wonen?

Toegevoegd na 51 minuten:
Zou het als oplossing voor mij mogelijk zijn om bij twee huizen ingeschreven te staan (de studentenkamer en het huurhuis)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in feite is het wel mogelijk, maar geen enkele verhuurder zal blij worden van leegstand van een huurwoning als je ouders het huurhuis willen behouden zonder gedoe en last met de wettelijke haken en ogen is het heel simpel:
ze moeten terugkomen, of jij moet erin blijven wonen. overigens hoop ik dat het een particulier gehuurde woning betreft, en geen sociale huurwoning als je daadwerkelijk op kamer gaat en de huidige woning aangehouden wordt.
(iets met woningnood en woningzoekenden) het ingeschreven en geregistreerd staan op een adres heeft bovendien een reden en een zeker nut.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, het gaat inderdaad om een particulier gehuurde woning. Als de huurders 'credibel' zijn, kan er dan geen uitzondering worden gemaakt? Of is het echt een illegale actie...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al aangaf zijn verhuurders er niet dol op. (denk bv aan de schade van een woning die inbrekers veroorzaken als ze weten dat de woning niet bewoond is, maar wel zien dat er nog spullen staan) Dat het geen sociale woningbouw betreft is in ieder geval een voordeel.
Hoewel het voor de huurder nadelen heeft, ligt het er ook aan hoe schappelijk hij is. Zonder gedoe zijn er de 2 genoemde opties. Over wat haken en ogen kan je hier meer lezen:
https://www.jurofoon.nl/nieuws/4130-verplicht-om-hoofdverblijf-in-huurwoning-te-hebben Zou je de verhuurder niet inlichten (illegaal is het in beginsel niet, tenzij de rechter anders bepaald, of dat je met de verhuurder hier zelf uit kan komen en tussenkomst van een rechter niet nodig is) zit de kans erin dat ie zich bedonderd voelt (komt de verstandhouding niet ten goede wrs) Je zou bv ook een kamer kunnen zoeken het huis aanhouden als postadres (zie je wel meneer de verhuurder, de post, ik 'woon' hier wel) maar dan maak je je schuldig aan een strafbaar feit, en de boetes zijn niet kinderachtig.
(geef dus niet bij de belasting het ene adres op, en bij de gemeente het andere adres, want dan je erop wachten dat het mis gaat) Een andere optie is onderverhuren, maar ook dit kan alleen als de verhuurder hiermee instemt. Er spelen dus nogal wat factoren mee. Wat ik echter niet begrijp (en mij ook niks aangaat overigens) is dat je ouders dit niet regelen. Zij zijn immers de persoon die in het buitenland wonen, en de woning aan willen houden en mijns inziens dan ook belast dienen te worden met dit 'probleem'. Van de andere kant is een woning veel ruimer dan een kamertje, (en er voor het gemak van uitgaande dat je ouders de kosten van het huis betalen) ook nog voordeliger dan een dubbele huur.
Maar goed, je zal ongetwijfeld je reden hebben om een eigen stekkie te willen huren. ;-)

Het beste antwoord

Bij een particulier kun je een woonhuis gewoon huren, zonder dat je daadwerkelijk op het adres staat ingeschreven. Tenzij er in het huurcontract natuurlijk iets over opgenomen staat. De verhuurder zal het immers worst wezen of je er daadwerkelijk woont of niet, zo lang de duur maar wordt betaald. Kraken is tegenwoordig bij wet verboden, dus ook dat risico is hiermee weggenomen.

Lees het huurcontract er even op na en je weet het zeker.