Sociale huurwoning mag je dan een hypotheek nemen?

Ik heb een sociale huurwoning. Nu heeft een familielid van mij een koopwoning waar zij een al jaren de hypotheek voor betaald na de scheiding. Ze heeft toen aan een vriend gevraagd of hij mee wilt op de hypotheek zodat ze niet hoeft te verkopen. Nu heeft die vriend een zaak aangespannen dat hij van de hypotheek af wilt. Nu gaat ze kijken of ze de hypotheek op eigen naam kan krijgen, zo niet? Vraagt ze of ik voor een gedeelte mee wil op de hypotheek zodat ze niet hoeft te verkopen. Als ik dit zou doen. Wat zijn dan mijn risico’s en gevolgen hiervan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7K
gvrox
5 jaar geleden
Wat is "mee willen op de hypotheek" ? Het klinkt als iets dat juist NIET "hypotheek op eigen naam" is. Of bedoel je dat ze een garantstelling nodig heeft omdat ze te weinig inkomsten heeft om een nieuwe hypotheek af te sluiten ? Zo ja, dan kan dat gevolgen voor je hebben.

Antwoorden (2)

Een hypothecaire lening is een lening met een onderpand als garantie. In dit geval een huis.
Zolang die lening met rente afbetaald wordt heeft de hypotheek verstrekker geen reden om de lening terug te vragen.
Als je familielid die niet kan betalen staat het eenieder vrij om mee te betalen.
Maar niet om deel te nemen in de hypotheek. Want die hebben geen onderpand.
Het huis van je familielid is en blijft het onderpand voor de lening.
Toegevoegd op 21 november 2018 09:56: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gaat het VS niet om zijn sociale huur woning-status?
Is vs dus gerechtigd om financieel te helpen met een hypotheek? Mag vs dan nog aanspraak doen op een sociale huur woning?
Dat begrijp ik uit de vraagstelling.
Reddie
5 jaar geleden
@jodokus52, Het mogen bewonen van een sociale huurwoning heeft niets te maken met het meebetalen aan hypotheek, boodschappen, of aan wat dan ook.
Hoogstens met je inkomen op het moment dat je een sociale huurwoning wilt gaan huren.
Hypotheek nemen is in deze context verhullende (en mss ook fout) taalgebruik. Wat je familielid nodig heeft, is dat jij medeschuldenaar wordt, dus medeverantwoordelijk (medeaansprakelijk) voor de hypotheekschuld.
Jouw risico is, dat je aansprakelijk bent voor een schuld van 1 of meerdere tonnen; een ander gevolg is dat dit soort schulden bij BKR worden genoteerd en dat je dus niet meer zelf alsnog een huis kan kopen. het is niet zo vreemd dat die vriend een zaka heeft aangespannen.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Ik begrijp de vraag zo dat je familielid je vraagt om garant te staan voor rente (en aflossing) van haar hypothecaire lening. Dat betekent dat als zij niet meer kan betalen de bank bij jou komt. Dus zal de bank eerst beoordelen of er qua inkomen en zo wel voldoende bij je te halen is, aleer zij instemmen met deze constructie.
Als er overwaarde in de woning zit kan het een heel goedeconstructie zijn om dit zo binnen de familie met elkaar te regelen. Als er geen overwaarde is, en je familielid kan om wat voor reden de kosten niet meer zelf opbrengen, dan heb je een serieus probleem.