Wie is er verantwoordelijk voor mijn ruitschade?

Hallo allemaal,

Ik huur een vrije sector huurwoning en constateerde onlangs dat er een scheur zit in één van de ruiten in ons huis. Het gaat om de buitenruit van een dubbelglas raam. Op dit raam staat overdag volop de zon en we hebben dan ook sterk, heel sterk het vermoeden dat de scheur is ontstaan door de warmte binnen in de ruit (ruit voelde ook erg heet aan).

Er zijn geen tekenen van een impact of iets dergelijks (dat hadden we anders ook wel gehoord want we waren thuis). Deze scheur is niet te missen en is ontstaan toen we thuis waren.

Wij hebben -geen- glasverzekering op het huis. Ik heb de woningbouwvereniging gebeld (Stienstra) en zij geven aan dat we het via de glasverzekering moeten doen, hoewel er dit in het contract staat: zie foto's in bijlage. Wie zal dit moeten gaan regelen? Ik of de verhuurder?

Picture for question
ronron1212
5 jaar geleden
Waarom heb je geen glasverzekering gesloten dan? De ruit komt toch echt voor jou rekening.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@ronron1212 Omdat de ramen vallen onder de opstalverzekering, en als huurder van een woning heb je niets te maken met de opstal, dit is voor de verhuurder. De huurder moet alleen een inboedelverzekering afsluiten. Er zijn eventueel wel wat haken en ogen wanneer de huurder gaat verbouwen enzo, maar bij een standaard woning valt het glas onder de opstalverzekering en is dus verantwoording van de verhuurder.
ronron1212
5 jaar geleden
@HeerVoldemort dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als (die is er niet) er een glasverzekering zou zijn, dan is het nog maar de vraag of die deze schade zou dekken.
Lek dubbel glas wordt bijvoorbeeld ook niet gedekt. Als de oorzaak het warme weer is, dan is het mogelijk een constructie fout in de ruit of die is verkeerd geplaatst of het is gewoon ouderdom. Dat is dan het probleem van de eigenaar (verhuurder).

Antwoorden (1)

Glas valt onder de opstalverzekering en is dus zaak voor de verhuurder.

Jouw verantwoording is dat je deze schade zsm meldt bij de verhuurder, eventueel schriftelijk. Zij moeten dit zelf afhandelen eventueel met hun opstalverzekering, en anders wanneer zij het glas niet verzekerd hebben moeten zij dit zelf betalen.
Ik heb een tijd in een koopwoning gewoond (flat met VVE, Vereniging van Eigenaren) door een harde windvlaag klapte een raam van de hendel en sloeg zo hard dicht dat het raam aan diggelen ging (enkel glas). Omdat het een flat is heeft de VVE de opstal voor alle appartementen in de flat afgesloten.

De ruit is "gratis" via de opstalverzekering vervangen.
Toegevoegd op 05 juli 2018 14:28: tekst
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.geld.nl/woonverzekering/woonhuisverzekering/wat-verzekeren-als-huurder
Glasverzekering huurder Naast een inboedelverzekering is het als huurder verstandig om met de verhuurder te overleggen over de glasverzekering. Wanneer een verhuurder geen glasverzekering heeft, is het als huurder praktisch om deze af te sluiten. Een glasverzekering dekt eventuele schade aan de ramen van je woning. Het kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaar van het pand dit al geregeld heeft, dan is een aparte glasverzekering niet noodzakelijk. Controleer dit goed in de huurovereenkomst of vraag dit na bij de verhuurder.
@heerVoldemort
Anthony4280
5 jaar geleden
Dank voor je reactie die je hebt achtergelaten! Ik heb de verhuurder gebeld en zij zeggen het volgende: 'als het glasschade is mag u die bij uw eigen glasverzekering opgeven'. Ikzelf heb geen glasverzekering, dus zij antwoorden: 'als u bij ons geen glasverzekering heeft afgesloten kunnen wij u ook niet helpen'. (geen idee dat je bij je verhuurder ook een glasverzekering kon afsluiten?) En volgens de verhuurder valt glas bij hun niet onder de opstalverzekering.. ik heb geen idee hoe ik dit nu het best kan oplossen. Is het verstandig om een glasverzekering te gaan afsluiten om de schade te herstellen?
ronron1212
5 jaar geleden
dat het een flat is is dat anders de VVe heeft dat komt omdat de VVe altijd het gemeenschappelijk deel voor haar rekening moet nemen dat wil niet zeggen dat de verhuurder dat ook moet. Daarnaast heeft de VVE een aparte glasverzekering
https://www.checko.nl/nieuws/opstalverzekering-wat-valt-er-onder-en-wat-is-juist-niet-verzekerd/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Excuses, ik was blijkbaar abuis. Ik ga mijn antwoord verwijderen. Bij huur komt het blijkbaar wel voor dat glas zaak is voir de huurder. Dat wist ik niet. Nu nog een glasverzekering afsluiten kan denk ik niet meer. Tenzij je de reeds gebroken ruit niet vermeldt...wat niet mag. Mogelijk zit er ook een wachttijd op.