Is de verkooprijs van een huis gelijk aan de taxatiewaarde? Zo niet, wat is een gebruikelijke afwijking?

Een meningsverschil is ontstaan bij het verkopen van het ouderlijk huis. Dit is verkocht aan één van de (twee) dochters. Een taxatierapport geeft aan dat het huis een taxatiewaarde heeft van € 200k. De dochter koopt het voor € 180k (-10%). Is dat een reële verkoopprijs? De andere dochter is namelijk van mening dat dit de taxatiewaarde dient te zijn. Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Taxatie waarde is een indicatie. Er was ooit een tijd dat die waarde zonder meer betaald werd. Dat is niet meer. Het is tegenwoordig maar afwachten. Wellicht zou die prijs haalbaar zijn geweest op langere verkoop termijn. Bij een snelle verkoop kan het zelfs wel 20% schelen. Of de prijs juist is voor de woning is hier niet te bepalen echter op basis van een actuele taxatie: Dit is een goede prijs voor een snelle verkoop.