Hoelang kan je in een huurwoning blijven als je te veel verdient?

Nou zit ik nog met een studieschuld en kan ik nog geen hypotheek krijgen voordat ik deze helemaal af heb betaald.

Weet iemand hoelang ik nog in mijn huurwoning kan blijven als ik boven de maximale grens verdien van 37000 +/- ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de woning én van je huurcontract.
Ik begrijp dat je een zelfstandige woning huurt (en dus geen onzelfstandige woonruimte) die binnen de regels van de sociale huursector valt. In het huurcontract staat de duur van de overeenkomst omschreven en eventuele bijzondere voorwaarden. Meestal is sprake is van een huurcontract voor onbepaalde tijd, maar er bestaan ook contracten waarin staat dat de overeenkomst tijdelijk is (voor een bepaalde periode of b.v. voor de duur van je studie). In een enkel geval kan vermeld staan dat je de woning moet verlaten wanneer je inkomen boven een bepaalde grens komt. Dan wordt er in het contract een termijn genoemd waarbinnen je de woning moet verlaten. Zo'n contract komt overigens maar zelden voor, mede omdat inkomens van bijvoorbeeld zzp'ers per jaar sterk kunnen variëren.

In een woning met een huurcontract voor onbepaalde tijd, waarin verder geen beperkingen staan t.a.v. tijdsduur of inkomen, kun je net zo lang blijven wonen als jij wilt, ongeacht je inkomen.

Wel kan er een situatie ontstaan dat de huur te laag is in verhouding tot de kwaliteit van de woning en je inkomen. Dat wordt 'scheef wonen' genoemd. De verhuurder kan dan de huur extra verhogen (zie bron).