Hoe controleert de belastingdienst de rekenhuur in verband met het vaststellen van de hoogte van de huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wordt het wel niet gecontroleerd.
Maar als ze controleren dan moet uw rekenhuur overeenkomen met de huurinkomsten op het aangiftebiljet van de verhuurder. Want huurinkomsten zijn belast bij verhuurder.
Of dat controle automatisch gaat vermoed ik niet...maar wie weet

Antwoorden (2)

Dat vragen ze op bij de verhuurder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De registratie bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) wordt door de Belastingdienst gecontroleerd. De woningbouwvereniging geeft de (nieuwe) huurprijsgegevens automatisch door aan de Belastingdienst. Die kan dan zien of de ingediende gegevens kloppen.

Als de Belastingdienst de gegevens niet goed of niet op tijd heeft ontvangen, verzoekt de Belastingdienst de aanvrager van de huurtoeslag om zélf de nieuwe huurprijs door te geven.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangenomen dat dit zo is, wat is dan nog de mogelijkheid van de BD om de hoogte van de huurprijs te controleren. Stel dat de verhuurder te veel huur rekent en de huurder op basis van dit te hoge bedrag huurtoeslag aanvraagt. BD zou dan onnodig te veel uitkeren. Ben benieuwd.
fisbel
11 jaar geleden
ls u vindt dat u huur te hoog is kunt u de huurcommissie inschakelen. Uitgangspunt voor de huurtoeslag is de (te hoge) huur.
http://www.huurcommissie.nl/