kunnen wij uit de woning worden gezet?

wij huren al jaren een woning direct van de eigenaar van de woning. nu hebben wij ineens brieven van zijn bank onder ogen gekregen waarin ze hem vertellen dat ze vermoeden dat hij zn woning verhuurd en dat dit niet is toegestaan. hij heeft flinke schulden bij de bank en zei zeggen dat de woning verkocht moet worden en wij eruit moeten. wat zijn onze rechten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Er bestaat zoiets als huurbescherming. Daar zijn allerlei regels en redenen, maar "zomaar" eruit gegooid worden dat kan niet.

[uit de bron:]

"Huurbescherming

Huurbescherming betekent dat de verhuurder niet zomaar de huur op kan zeggen. Zowel bewoners van zelfstandige als van onzelfstandige woningen (zoals studentenkamers) hebben huurbescherming. Ook huurders met geliberaliseerde huurcontracten hebben huurbescherming.

Regels bij opzeggen huur
Als de afgesproken huurperiode afloopt, of als de verhuurder de huur tussentijds wil opzeggen, heeft de huurder huurbescherming. Dit houdt in dat de verhuurder alleen mag opzeggen als hij een wettelijke reden heeft."

Antwoord
Ja dat kan dus wel, mits er een goede wettelijke reden is.

Het beste is advies vragen bij het Juridisch Loket.
Ook is het raadzaam om onmiddellijk bij een sociale woningbouw vereniging je in te schrijven. Als je e.e.a. uitgelegd hebt, zul je misschien op een "spoed-voorrang" lijst terecht komen, waardoor je eerder aan een dak boven je hoofd kunt komen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurbescherming
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop breekt geen huur is de algemene regel.

Een algemene verplichting van de bank opgelegd aan de eigenaar (via de hypotheekakte/Algemene voorwaarden) dat deze niet mag verhuren is niet sterker dan de wettelijke huurbescherming die u als huurder geniet.

Totdat... de verhuurder in dusdanige problemen komt dat de woning op een executieveiling geveild EN gegund wordt. Dan mag u nog steeds blijven zitten en kunt u wellicht zelfs met de nieuwe eigenaar(s) tot een overeenstemming komen mbt voortzetting van de huur. Kleine kans, maar het proberen waard.

Mocht de nieuwe eigenaar dat niet wensen dan kan hij de rechter vragen om uitzetting. Dit moet tijdig van tevoren worden aangekondigd nadat het exploit is betekend bij u. Meestal is dit een periode van twee maanden.

Enkele tips:
Houdt belangrijke veilingsites in de gaten, zoals veilingnotaris.nl en veilingbiljet.nl. Lees de informatie die verstrekt wordt als uw woning daar geadverteerd wordt, als niet vermeld is dat de woning verhuurd is, spreek de veilende notaris hierop aan, dit vergroot de kansen op minder bieders. het vergroot overigens ook de kans op een lagere opbrengst.

Zolang de woning niet aangekondigd wordt op een executieveiling, moet u zich geen grote zorgen maken, natuurlijk is het zorgelijk dat de eigenaar schulden heeft, maar de bank heeft ook belangen bij een hogere opbrengst en dus kan wellicht de woning op de vrije markt verkocht worden.

Ik ben dagelijks werkzaam op executieveilingen als koper voor beleggers. Ik heb hier dagelijks mee te maken en als het u gerust stelt: de soep wordt nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Mocht u wat meer hulp nodig hebben dan mag u me altijd even een pb sturen dan kan ik u wellicht helpen om uw situatie zolang mogelijk te bevoordelen.