Wat gebeurt er met een huis als je die verkoopt een maand voor een faillissement?

A. heeft een huis en verkoopt die aan B. B verkoopt huis aan C. C is op dat moment eigenaar. Maar A wordt 1 maand na verkoop failliet verklaard. Wordt C beschermd middels derdenbescherming (het huis stond al ingeschreven in Kadaster) of helemaal geen overdracht plaatsgevonden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Zonder verdere gegevens zal het huis aan C toebehoren.

Echter in geval van faillissement kunnen crediteuren zich beroepen op het zogenaamde actio pauliana beginsel. Hieraan zijn echter wel een aantal voorwaarden verbonden waaronder de wetenschap dat een schuldeiser benadeeld wordt door verkoop. En dat de debiteur en degene tot wie de rechtshandeling is gericht wisten van de benadeling of behoorde te weten. Indien daaraan is voldaan kan de rechtshandeling verkoop worden vernietigd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Actio_pauliana
http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2016/11/14/benadeling-schuldeisers-en-actio-pauliana/
6 jaar geleden
Als het huis voor een redelijke prijs is verkocht, dan is er niets aan de hand. De curator heeft liever meteen de opbrengst dan het huis, dat scheelt weer een stap.

Als het huis voor een onredelijke prijs is verkocht, dus deels of geheel weggegeven, dan is er wel wat aan de hand. Een schuldeiser die zo wordt benadeeld (zowel voor, als na de handeling), kan de rechtshandeling mogelijk vernietigen met de actio pauliana.

Wanneer de koper van het huis te goeder trouw was dan wordt zijn recht in principe geëerbiedigd en de koop niet ongedaan gemaakt. Als het huis echter voor een onredelijk lage prijs is verkocht, dan is het niet aannemelijk dat hij te goeder trouw was, omdat hij duidelijk is bevoordeeld ten nadele van schuldeisers.

De bewijslast bij pauliana is trouwens omgekeerd. Niet degene die vernietiging op grond van pauliana vordert moet bewijzen dat hij wetenschap van benadeling had, maar de wederpartij van de schuldenaar moet bewijzen dat hij dat juist niet had. De koper van de woning moet dan aantonen dat de prijs niet onredelijk laag was.