Kan ik samen met mijn vriend een huurhuis huren, na het starten van een BBL-opleiding?

Mijn vriend en ik wonen nu samen in Slowakije, in een caravan op het platteland. Een heel leuk avontuur om samen wat aan te rommelen met wat eigen dieren en een moestuin, maar wij willen allebei binnen een tijdsbestek van zo'n 2 maanden terug naar Nederland.

We willen een BBL-opleiding starten, zodat we beiden een volwaardig inkomen hebben. We hebben in Slowakije een hond, 3 konijnen en 2 kippen in ons bezit. We willen hierdoor heel graag samen een eengezinswoning huren in Nederland, maar voldoen op dit moment niet aan eisen die je moet hebben om in aanmerking te komen voor een huurhuis.

We hebben namelijk geen loonstroken want hebben al maanden niet voor een baas gewerkt en hebben 0,00 euro eigen vermogen. Voor eventuele borg kunnen bijvoorbeeld mijn ouders wel even inspringen.

We willen het liefst per direct starten met een BBL-opleiding en het liefst direct in een huurhuis trekken. Is dit mogelijk? Wij hebben het gevoel dat we geen kant op kunnen....

Toegevoegd na 4 minuten:
Wij zijn overigens 21 en 22 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Om een huurhuis te krijgen in Nederland sta je meestal een aantal jaren in de wachtrij. Met een BBL opleiding ga je samen waarschijnlijk niet genoeg verdienen voor de keuze om een vrije sector woning te huren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het wel mogelijk om samen een kamer te huren? De hond maakt het al moeilijk, maar we moeten dus ook een klein stukje tuin hebben voor de andere dieren...
Erna55
6 jaar geleden
Staan jullie nog ingeschreven in Nederland ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is heel moeilijk om aan een eengezinswoning te komen. Die zijn populair. Voor een sociale huurwoning moet je jarenlang ingeschreven staan, voor een particuliere woning moet je veel verdienen. En dan nog worden er grotendeels appartementen verhuurd zonder tuin. Jullie kunnen inderdaad zonder geld geen kant op, tenzij je al heel lang ingeschreven staat in Nederland. Zomaar een BBL-opleiding starten gaat ook lastig worden, want je moet wel eerst een baan daarvoor vinden. En die liggen niet altijd voor het oprapen. Ook een opleiding kost veel geld. De enige optie is inderdaad goedkoop een kamer huren en de dieren achterlaten. Of bij familie gaan wonen, tot jullie financieel stabiel genoeg zijn.
Inekez1
6 jaar geleden
Als je je nog niet hebt ingeschreven voor een opleiding, kies dan voor een opleiding in een krimpgebied. Dus Achterhoek (Doetinchem / Winterswijk) bijvoorbeeld. Schrijf je via internet in bij de diverse woningstichtingen in die regio, niet alleen in die plaats, maar juist de dorpen op het platteland. Veel mensen willen daar niet graag wonen, maar je hebt er wel binnen enkele maanden kans op een (kleine) tussenwoning met tuintje. Sociale huur, dus betaalbaar en geen eisen aan inkomen. Je kunt ook overwegen tijdelijk op een camping te gaan wonen, in een vakantiewoning. Daar mag je echter niet permanent wonen en meestal ook geen inschrijfadres hebben. In grote steden maak je geen kans op een huurwoning via de woningbouw. Een appartement huren van een particulier zou nog kunnen, maar reken er niet op dat je dan huisdieren mee mag nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In een krimpgebied kun je misschien wel snel aan een woning komen, maar hoe kom je aan een baan? Die zijn juist moeilijk te vinden in die gebieden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Inekez1, ik snap je reactie niet. Ook voor een sociale huurwoning of een vakantiewoning zul je huur moeten betalen. Hoe denk je dat te doen als je geen inkomen en geen spaargeld hebt?
Inekez1
6 jaar geleden
JanJ. Ze gaan beide een BBL opleiding doen. Dat is een combinatie van werken en leren. Betaald werken. Geen hoog inkomen, maar wel een inkomen. En dat voor 2 personen. Samen heb je dan een minimuminkomen. Dat is geen luxe leven, maar daar kun je best een goedkope huurwoning van huren.
Inekez1
6 jaar geleden
Bo777, op zich heb je wel een punt. Het zal erg afhankelijk zijn van het soort opleiding die ze willen gaan doen. Voor de sectoren natuur of techniek zijn er juist op het platteland relatief veel leer-werkbedrijven te vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We hebben nog altijd geen antwoord op de vraag of jullie nu ergens staan ingeschreven voor een sociale huurwoning. Zou je die vraag kunnen beantwoorden? En welke opleidingen jullie gaan doen? 'Per direct' is lang niet overal mogelijk, sommige opleidingen zijn al van start gegaan en voor andere kun je je inmiddels niet meer inschrijven. Daarbij moet je ook een opleidingsplaats zien te vinden, BBL is wat dat betreft meer dan je even inschrijven voor een opleiding.

Antwoorden (1)

Het volgen van een BBL-opleiding staat in principe los van het al dan niet kunnen huren van een woning. Waar een verhuurder naar kijkt, is jullie inkomen. Vaak is de norm dat je maandelijkse inkomen ca. 4 maal de huurlast moet zijn (voorbeeld: als de huur 500,- bedraagt, moet je inkomen dus minimaal 2000,- zijn). Als jullie beide geen inkomen hebben, zal het dus moeilijk worden een huis te huren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe zouden we dan moeten wonen? We hebben in principe niks anders dan een auto als we hier terugkomen.
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vanwaar de minnen?? Iemand zonder inkomen en zonder spaargeld kan nu eenmaal geen huis huren, dat is de realiteit, hoe zuur dat voor de betrokkenen ook is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@KimenJordi, misschien moet je proberen bij iemand in te gaan wonen (je ouders?) totdat jullie een eigen inkomen hebben.
criseyde
6 jaar geleden
ik snap de min ook niet...zonder inkomen en spaargeld is het gewoon niet te doen. Ze kunnen zich wel inschrijven bij de woniningbouwvereniging, echter, ook dan heb je meestal niet meteen een huis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het inkomen zal wellicht van een uitkering zijn, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling als je een baan zoekt en BBL-opleiding wilt starten.
Inekez1
6 jaar geleden
Een BBL opleiding is leren + werken. Twee personen die allebei een paar dagen per week betaald werk doen levert samen wel een minimum inkomen op. Dat is inderdaad niet voldoende om via een makelaar of woningbemiddelaar een huis te huren, maar via de sociale woningbouw wel. Daar zit je echter met het probleem wachttijd. JanJ gaat er van uit dat er geen enkel inkomen zal zijn èn dat er alleen via makelaars gehuurd zou kunnen worden. Hij schrijft geen onwaarheden, maar wekt ten onrechte de suggestie dat er geen andere optie zou zijn. Ook van mij een -
Inekez1
6 jaar geleden
Citaat uit de vraag:
"We willen een BBL-opleiding starten, zodat we beiden een volwaardig inkomen hebben." Beide een volwaardig inkomen is wat optimistisch voor een bbl-leer-werktraject, maar samen een (bijna-)volwaardig inkomen is wel reëel. De vraag is ook niet zozeer hoe ze het financieel moeten bolwerken, maar hoe ze op korte termijn aan een woning kunnen komen. Zelfs voor studenten en werkende jongeren die nooit naar het buitenland zijn gegaan is het al lastig om een zelfstandige woning te vinden. Vraag en aanbod is nou eenmaal niet in verhouding waardoor er lange wachttijden zijn, voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Juist Ineke, ik geef geen min (dat doe ik alleen bij echt domme en gevaarlijke antwoorden) maar het antwoord is wel érg eenzijdig. Het gaat er in de eerste plaats vanuit dat er geen inkomen is (en dat is er wél, er vanuit gaande dat ze allebei ook een opleidingsplaats kunnen vinden, dat wel) én het gaat enkel over de particuliere huurmarkt, wat sowieso niet haalbaar zal zijn voor dit stel, tenzij het gaat om kamerhuur of heel misschien huur van een mini-appartementje of tuinhuisje ergens. Volgens mij zullen ze sowieso zijn aangewezen op de sociale huurmarkt, maar we hebben nog altijd geen antwoord op de vraag of ze al ergens staan ingeschreven. Als dat niet het geval is, dan wordt het sowieso een *heel* moeilijker zaak. In dat geval is via-via zoeken naar een tijdelijk verblijfsadres denk ik de meest vruchtbare optie, maar dan moeten ze er niet op rekenen dat ze de dieren mee kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk snap ik dat je bij een BBL-opleiding een baan nodig hebt en dus een inkomen hebt, maar vooralsnog hebben ze niets. En ook al geldt voor een sociale huurwoning geen inkomenseis, je zult nog altijd wel de huur moeten betalen. Op korte termijn een sociale huurwoning vinden is vrij kansloos, tenzij je een urgentieverklaring hebt. Vandaar mijn advies om voor de korte termijn liever te kijken of ze ergens kunnen inwonen. Als de banen en de opleiding eenmaal gestart zijn, wordt de situatie wel wat overzichtelijker.