Ik huur een sociale woning. Nu heb ik kortgeleden een erfenis ontvangen. Bestaat de mogelijkheid dat ik de woning moet verlaten?

Nu, dan wel in de toekomst? Heb net de tuin op orde gemaakt ;-(
Ik heb niet genoeg om een beetje woning te kopen en kan ook geen hypotheek krijgen op mijn inkomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft de woning niet te verlaten omdat je een te groot vermogen hebt omdat vermogen bij de toetsing niet van belang is.

Het vermogen zelf wordt niet meegerekend met de inkomenstoets, maar wel de inkomsten uit vermogen, bijvoorbeeld rente die men ontvangt uit sparen en beleggen (box 3 van de inkomstenbelasting). Dit telt mee in de berekening van het belastbaar huishoudinkomen.
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@erotisi:
De RENTE die men ontvangt is niet bepalend voor het inkomen box3 (inkomen box 3).
Het box3 inkomen is een vast percentage van 4% van het zogenaamde voordeel uit sparen en beleggen. Het verzamelinkomen bestaat uit het totaal van het inkomen uit werk en woning (box 1), het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3). ----------------------------------------------------- Voorbeeld:
Lampie ontvangt een erfenis van € 125.000
Vrijgesteld vermogen is € 25.000 Grondslag voordeel uit sparen en beleggen is € 100.000
Inkomen box 3 is 4% van € 100.000 is € 4000 Huishoudinkomen bepalend voor de huurtoeslag box 1 is stel € 42.000 Voor box 3 komt er € 4000 bij. Het totale verzamelinkomen is € 46.000 Volgens de inkomensnormen van 2016 mag er dan een huurverhoging plaatsvinden van 4,6% i.p.v. 2,6%. Let op: het inkomen van TWEE jaar terug is bepalend t.a.v. de maximale huurverhoging. Als de erfenis vrijkomt in 2016 is de eerstvolgende peildatum 1 januari 2017. Als de ton dan nog op de rekening staat is er pas in 2017 een box 3 inkomen van € 4000 meer. En gaat het hogere huishoudinkomen pas tellen voor de te bepalen huur in 2019.
Nee, het verkrijgen van vermogen is geen reden voor de verhuurder om de huur te mogen opzeggen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je totale vermogen boven een bepaalde grens uitkomt dan kan het wel zijn dat je geen recht meer hebt op huurtoeslag.
Krijg je meer belastbaar inkomen door de erfenis (rente of inkomsten uit beleggingen) dan kan dat aanleiding zijn dat je huurverhoging meer is dan wat je zonder de erfenis zou moeten betalen.
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@Inekez1:
Een correct antwoord, maar het begrip rente is niet van toepassing. Lees mijn reactie op het antwoord van erotisi hierboven.
Inekez1
7 jaar geleden
@fisbel. Klopt helemaal. Maar als antwoord op de vraag of lampie de huurwoning moet verlaten vond ik een uitleg over forfaitair rendement het verhaal alleen maar ingewikkeld maken, vandaar mijn keuze voor de meer herkenbare termen 'rente en inkomsten uit beleggingen'. Je laatste opmerking over de peildatum is een goede aanvulling, dat was ik even vergeten.