Mag ik alleen in het huis van me ouders wonen?

De situatie is als volgt:
Mijn moeder is getrouwd en heeft met haar nieuwe man een huis gekocht. Ons oude huis, waar ik altijd heb gewoont, staat nu leeg. Het betreft een koopwoning met een lage hypotheek. Nou zou ik graag weer thuis willen gaan wonen. Van mijn moeder mag dit en zij wilt geen huur van mij vragen. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan veel beter op papier huur overmaken aan je moeder en die kan het jou dan weer cash teruggeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan zolang je moeder nog als hoofdbewoner ingeschreven staat op dat adres. Maar dat kan voor je moeder en haar nieuwe vriend wel weer bepaalde consequenties hebben, dus het is wel handig dat te laten uitzoeken.
Ivana
7 jaar geleden
Je moeder kan de hypotheekrente niet meer van de belasting aftrekken als zij er geen domicilie meer heeft. Ze moet er dus als bewoner blijven ingeschreven staan. Natuurlijk mag jij een huis bewonen dat van haar is, maar ze mag je er niet gratis laten wonen, want dat wordt gezien als een gift. Die gift aan kinderen mag een bepaald bedrag per jaar niet te boven gaan. De huur moet dus redelijk zijn, waarna ze je het toegestane vrije bedrag per kind op de huur kan korten. Daarvoor zou ik dus even inlichtingen vragen bij een belastingdeskundige. Misschien zijn er nog meer restricties.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat klopt niet Ivana. Dat is door een rechtbank tegen gesproken. Omdat er geen huur afgesproken is lopen de ouders geen inkomsten mis. En de "huurder" heeft geen huurdersbescherming omdat daar geen afspraken over gemaakt zijn. http://www.belastingbelangen.nl/artikel/Gedogen_van_bewoning_geen_schenking

Antwoorden (1)

Je hoeft geen huur te betalen, maar moet wel over een deel van de niet-betaalde huur belasting betalen.

De huur die je cadeau krijgt is 6% van de WOZ-waarde.
Bij een huis van bijvoorbeeld twee ton zou je zonder huur eigenlijk een schenking krijgen van € 12.000,- per jaar.
Je mag belastingvrij van je ouders jaarlijks zo'n € 5000,- ontvangen.
Over de resterende € 7000,- zul je jaarlijks schenkingsbelasting moeten betalen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Goed nieuws, met dank aan Voldemort:
Rechtbank Zeeland –West-Brabant heeft recent beslist dat er geen sprake is van een schenking als ouders hun zoon met zijn gezin voor niets in hun huis laten wonen. Bij het gedogen van de – gratis – bewoning is geen sprake van schenking omdat de ouders niet verarmen. En dat is essentieel bij een schenking: de ene partij, de gulle gever, moet verarmen, de andere partij, de begiftigde, moet worden verrijkt.

Toegevoegd na 38 minuten:
Voorwaarde is wel dat je met je moeder afspreekt dat je geen enkel huurrecht – met bijbehorende huurbescherming – krijgt.
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Volgens een rechtzaak klopt dit niet.
http://www.belastingbelangen.nl/artikel/Gedogen_van_bewoning_geen_schenking