Mag ik 2 koophuizen in Amsterdam bezitten?

Ik heb ergens gelezen (ik kan het nu niet meer vinden) dat je maar 1 huis mag hebben in Amsterdam als je zelf niet in Amsterdam woont. Ik heb een pied a terre in het centrum en wil dit nu aan mijn zoon verhuren voor een symbolische prijs. Echter wil ik zelf een 2e appartementje kopen in het centrum om zelf te gebruiken. Is de regel dat je maar 1 woning mag hebben gebonden aan een bepaald bedrag of is het helemaal uitgesloten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Je mag gerust twee koophuizen hebben.

Misschien verwar je het met de regel dat je een huis niet leeg mag laten staan. Dit geldt voor alle woningen met een rekenhuur tot € 681,02 per maand. De Gemeente Amsterdam wil namelijk niet dat er goedkope woningen in Amsterdam leegstaan. Dat is onaanvaardbaar met zo’n krappe woningmarkt.

Gemeente Amsterdam:
"Bent u eigenaar van een woning met een rekenhuur tot € 681,02 en woont u er niet zelf? Dan moet u de woning dus verhuren. Voor de huurder moet u een huisvestingsvergunning aanvragen.
U hoeft uw woning niet te verhuren:
- als die grondig wordt gerenoveerd
- als de woning is verkocht, maar de overdracht pas over een tijdje is
- als u de woning na leegkomst gaat verkopen."
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
precies, ik dacht aan deze link
http://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie-diensten/wzs/container/veelgestelde-vragen/faq/

Andere antwoorden (1)

We leven gelukkig in een vrij land. Dat betekent dat je zoveel onroerend goed in Amsterdam mag kopen als je maar wilt. En in andere plaatsen in Nederland ook.